
Vernisáž 18:00
Výstava Game Owner představuje dialog mezi uměleckými přístupy dánského umělce Sørena Dahlgaarda a českého umělce Jakuba Janovského. Díla obou autorů, ač odlišná v metodě a umělecké strategii, pojí obdobný zájem o hru a všechny její atributy. Oba často pracují s odkazy na dětství zpodobněné ve skákacím hradu či pozůstatcích sídlištního hřiště. Obličeje aktérů her bývají na jejich obrazech či fotografiích nezřetelné. V případě Janovského jde o archetypy osob, do kterých může autor či divák promítat svoji vlastní existenci založenou na pilířích kolektivní paměti a znovuprožívání vzpomínek, naopak v případě díla Dahlgaarda se jedná o konkrétní osoby, které jsou anonymizovány až při procesu tvorby díla. Společná výstava je hřištěm postaveným dětskou imaginací a hravostí.
Tvorba konceptuálního umělce Sørena Dahlgaarda (*1973) je postavena na interaktivních projektech s hravou spoluprací a tvůrčí angažovaností. Participaci, častokrát realizovanou ve veřejném prostoru, transformuje ve hru se stanovenými pravidly, která se setkávají s individuální kreativitou účastníků. Tento přístup uplatňuje nejen v případě svých performativních happeningů, ale také v malbě, kde jsou proces a akce nedílnou součástí samotného díla. Významnou roli v jeho tvorbě hrají fotografie – toto médium využívá zejména jako dokumentaci svých projektů, například Inflatable Island nebo Dough Portraits. Výstava v Telegraph Gallery prezentuje dvě série těstových portrétů vytvořených přímo pro tuto příležitost. První série se skládá z portrétů návštěvníků Telegraphu a olomoucké veřejnosti, druhá pak dokumentuje sběratele umění z České republiky a Slovenska spolu s artefakty z jejich sbírky.
Jakub Janovský (*1984) zkoumá osobní i kolektivní paměť a jeho díla často nesou charakteristické rysy minulosti, zejména z období socialismu, kdy autor vyrůstal. V jeho tvorbě se objevují postavy a symboly, které fungují jako archetypy, jež zprostředkovávají divákům jejich vlastní zkušenost a dávají tak prostor pro reinterpretaci historických i současných témat. Jeho práce je charakteristická svou hravostí a použitím různých médií, od malby a kresby přes koláž až po sochu, instalaci a video. Tato rozmanitost umožňuje Janovskému experimentovat s různými přístupy, což mu poskytuje neomezené možnosti vizuálního vyjadřování témat jako je paměť, identita a kolektivní historie.
Kurátoři: Erika Kovačičová, Mira Macík