Adéla Janská součástí projektu Dough Portraits

14 6 2025 | Autor: Eliška Skácelová, Erika Kovačičová

Adéla Janská je česká figurativní malířka, která se ve své tvorbě věnuje především tématu ženské identity. Je absolventkou Akademie umění v Banské Bystrici, ale její umělecký vývoj je spjat především s domácím prostředím, poté s evropskou a světovou malbou.

Osamělé ženské postavy a portréty, často stylizované do podoby panenek s lesklou porcelánovou kůží jsou signifikantním motivem její tvorby. Tyto figury umisťuje do interiérů připomínajících domečky pro panenky – uzavřených, fragmentárních prostorů s náznaky domácího prostředí. To umocňuje kompoziční hra nábytku s různými materiály a texturami tkanin, či zdí. Výsledkem je atmosféra izolace, zastaveného času a určitého napětí mezi intimitou a odcizením. Ženy na jejích obrazech, často působící jako osobité hrdinky s neznámým příběhem, jsou někdy ponořené do vlastních činností, jindy navazují přímý oční kontakt s divákem. Jejich pohledy jsou často provokativní a smyslné, přičemž kombinují sílu a křehkost. Krása a dokonalost se na jejích plátnech mísí s rozpravou o ženství a o daných rolích a očekávání z jejich naplnění.

Adéla Janská, Naked as paper, 2024, Half Gallery New York

Adéla Janská, Naked as paper, 2024, Half Gallery New York

Janská čerpá inspiraci jak z estetiky porcelánových panenek, tak z literatury Milana Kundery a filozofie. Ve svých obrazech často pracuje s tématy pohledu, objektivizace a reprezentace ženského těla, což ji přibližuje k současným feministickým diskurzům. Její práce bývají interpretovány v kontextu teorií Johna Bergera a Laury Mulvey, které se zabývají mocí pohledu a genderovými vztahy v umění. 

Adéla Janská, Metamorphosis, 2021, Wolfgang Gallery

Adéla Janská, Metamorphosis, 2021, Wolfgang Gallery

Na fotografii od Sørena Dahlgaarda, na které je sběratelka umění Barbora Půlpánová se svým psem Hermanem, je vyobrazené dílo Janské ze série Bride z roku 2021. Tato série tematizuje ženskou identitu, tlak společnosti na ženy a otázky ženské role v současnosti. Janská zobrazuje ženy v situacích, které jsou na první pohled známé, ale zároveň zneklidňující a symbolické. Na obraze je žena se zvířetem, navazující silný oční kontakt s divákem. 

Janská vystavovala v prestižnách galeriích v Evropě i v USA, například ve vídeňské galerii Koenig2, nebo také v Adrian Sutton Gallery v Paříži a v Half Gallery v New Yorku. V Telegraph Gallery již představila svá díla v roce 2020 v rámci výstavy Přikázané uvolnění s dalšími šesti umělci. Na konci tohoto roku bude v Telegraph Gallery součástí výstavy tří autorek spolu s polskou umělkyní Paulinou Ołowskou a anglickou umělkyní Caroline Walker.