
Václav Stratil, osobnost českého současného umění, se svou tvorbou pohybuje mezi kresbou, malbou, konceptuální instalací a performancí. Zpochybňuje hranice mezi realitou a rolí, kterou na sebe dobrovolně či nedobrovolně bereme.
Vystudoval pedagogiku pro dospělé na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Pracoval jako metodik, učitel i noční vrátný, přičemž právě tato „paralelní“ životní zkušenost zásadně formovala jeho umělecký výraz. Nejprve vystavoval v neoficiálních prostorech a okruhu olomoucké undergroundové scény. Postupně docházelo k viditelnému posunu směrem ke konceptualismu, kdy začal rozvíjet vlastní jazyk minimalistických kreseb tuší, často vnímaných jako meditativní či očistné akty v kulturním vakuu normalizačního Československa. Obrací se k médiu fotoperformance, ve kterém se stává vlastním objektem zkoumání. Stratilovo dílo dnes tvoří výrazný most mezi postkonceptuálními tendencemi a osobním, existenciálním gestem, v němž hraje důležitou roli humor, kritická nadsázka i citový vztah k lidské křehkosti.
Na společné fotografii Miroslava Jiřele a Vladimíra Novotného můžeme vidět dílo Pedagogická poznámka ke klauzurám (2010), které představuje osobitý komentář k procesu hodnocení studentů na uměleckých školách. Stratil zde reflektuje roli pedagoga a samotný akt klasifikace umělecké práce. Zpochybňuje tradiční hodnotící systémy, které se snaží objektivně posoudit subjektivní a často neuchopitelné aspekty umělecké tvorby. Prostřednictvím svého díla upozorňuje na absurditu a paradox snahy o kvantifikaci uměleckého výrazu, který je ze své podstaty individuální a mnohovrstevnatý. Tímto způsobem Stratil nejen kritizuje, ale i inspiruje k hledání nových cest v umělecké pedagogice, které by lépe reflektovaly komplexitu a subjektivitu umělecké tvorby.
Václav Stratil, Nedělám nic a jiné práce, 2015, Moravská galerie, Brno
S Telegraphem byl Václav Stratil propojen již dříve, například v rámci výstavy Signál IV, kde bylo možné vidět jeho černobílé fotografie z cyklu Řeholní pacient, mezi kterými byla vybraná díla Nuda a Lžičky, z roku 1991. Již jeho samostatná výstava Srdce v kleštích sehrála důležitou roli, byla totiž vůbec první výstavou, která se uskutečnila v Telegraph Gallery v roce 2019. Výstava představila kresebné a fotografické práce z let 2003–2019.
Václav Stratil, z cyklu Řeholní pacient, 1991 / na výstavě Signál IV, Telegraph Gallery, Olomouc, 2019
Václav Stratil, Bez názvu (ze souboru Habaděj), 2003 / na výstavě Srdce v kleštích, Telegraph Gallery, Olomouc, 2019