Christian Kortegaard Madsen: Zvídavý přístup k podstatě hry

15 5 2025 | Autor: Christian Kortegaard Madsen

Výstava Game Owner přináší zajímavou konfrontaci. Na první pohled se může zdát, že je její název hravou parafrází slovního spojení game over, tak silně vrytého do povědomí generací, které vyrůstaly v digitálních rozhraních, kde vládla jasná pravidla výhry a prohry. Game over – to je konec možností, prohra, často navzdory velkému úsilí hráče. Přináší pocit marnosti, osobního selhání i selhání systému a připomíná nám existenci neviditelné struktury, podle které se neřídí jen videohry, ale v mnoha ohledech také moderní život, nebo dokonce globální systémy, pád železné opony nevyjímaje. Přidáním jediného písmene a přetvořením na Game Owner (v doslovném překladu „majitel či vlastník hry“) tato fráze nabývá mnohovrstevnatého významu v kontextu výstavy dánského umělce Sørena Dahlgaarda a českého umělce Jakuba Janovského. Umělci zde nejsou pouhými hráči, kteří se řídí předem danými pravidly – v jistém smyslu se stávají autory samotné hry. Její pravidla sami určují a utvářejí svět, do kterého zvou publikum. Drobná změna s tak zásadními dopady: ve světě výstavy Game Owner umělci zároveň vytvářejí i podvracejí způsoby, jak se do hry zapojit, a vytvářejí díla, která stírají hranice mezi participací a performancí, humorem a hororem, autonomií a absurditou. Návštěvníci výstavy se stávají „hráči“, kteří se pohybují ve vizuálně i konceptuálně matoucím terénu, ve snové krajině poskládané z útržků zkreslených vzpomínek na dětství, surrealistických intervencí a absurdních gest. Pod povrchem hravého uspořádání se ale skrývá závažnější dynamika plná konfliktů. Skutečné napětí nevzniká jen mezi divákem a dílem, ale také mezi dvěma výtvarnými jazyky: Janovského „unheimlich“ odosobněnými dětskými figurami a Dahlgaardovými karikaturními nafukovacími sochami a těstovými portréty, které diváky lákají k dotyku. Janovského děti –anonymní, odcizené a podivně robotické – obývají psychologické krajiny charakteristické mizením a opakováním. Existují v choreografiích rituálů, polapeny ve světě napodobovacích gest, která rezonují s rigidním byrokratickým řádem pozdně komunistického Československa. Nejde o portréty konkrétních dětí, ale o archetypy – symbolizují, jak se ideologie může vepsat do nejintimnějších vrstev naší identity. Jejich izolace odráží svět, v němž je vlastní vůle iluzí, kontrolní mechanismy jsou součástí našeho nitra a hra se mění v inscenovaný akt bez svobody. Dahlgaardův přístup naopak oslavuje potenciál hry osvobozovat. Jeho díla jsou záměrně nestálá, vyznačují se komickou estetikou a nabízí interaktivní možnosti. Putující nafukovací ostrovy hledají nový domov v čase klimatické krize, bláznivé materiály, jako je těsto, lákají k dotyku a podněcují smyslové vjemy. V jeho případě se diváci hru jen nepozorují, ale sami si hrají. Stávají se spoluautory a objeviteli, improvizují v rámci volně definované struktury. Dahlgaardova díla v tomto smyslu odporují tradičním statickým objektům typickým pro moderní uměleckou historii, jsou živým procesem, neustále proměnlivým, participativním a hluboce lidským. Přesto tyto dva světy – Janovského uzavřená psychologická scéna a Dahlgaardovo otevřené performativní pole – nejsou protiklady, ale spíše dvě strany jedné mince. Oba umělci odlišným způsobem odhalují skryté struktury chování a vytváření významů. Tam, kde Janovský vykresluje trauma systémové konformity, Dahlgaard navrhuje způsoby, jak se ji odnaučit. Nejde ale v žádném případě o výstavu pro děti – cílí na dospělé diváky a hru využívá jako výchozí rámec a společný jazyk, který umožňuje rozvinout hlubší asociace. Game Owner zve k zamyšlení, co to znamená „vlastnit“ hru – a to nejen z hlediska autorství, ale také spolupráce, vzdoru a znovuobjevování. Hra je totiž i naše. Jako diváci jsme konfrontováni s pravidly, rolemi a odměnami za účast. Jsme postaveni před výzvu zpochybnit zděděné systémy, každodenní role a absurdity, které jsme přijali jako neměnné. Tato výstava hru nebere jako únik z reality, ale jako způsob kritiky a reflexe, možnost prožívat a učit se prostřednictvím radosti z objevování, které je v konvenčních výstavních prostorách dovoleno jen zřídkakdy.

 

Christian Kortegaard Madsen, Kurátor a ředitel Muzea Jorn, Dánsko