Tak, jako každý rok, i letos byla publikována ročenka české architektury, která v pravidelných intervalech informuje laickou, ale i odbornou veřejnost o situaci v oboru a přináší podněty a inspiraci. Pro zahraniční zájemce pak slouží jako souhrn české architektonické scény. Koncept ročenek, které již 23. rokem vydává Dagmar Vernerová v rámci nakladatelství PROSTOR, je takový, že každou ročenku zpracovává konkrétní praktikující architekt či architektka. Oslovená osoba pak k výběru zhruba třicítky staveb přistupuje subjektivně. Letos nás ročenkou provází uznávaný český architekt Ondřej Chybík.
Ondřej Chybík je ve světě architektury známý hlavně díky jeho architektonické kanceláři CHYBIK + KRISTOF, kterou založili spolu se slovenským architektem Michalem Krištofem. Pod jejich rukama vznikají unikátní stavby, zajímají se o udržitelnost a originální vizuální styl každé ze staveb. Snaží se neopakovat a ke každé ze staveb přistupovat naprosto jinak. Na scéně jsou již třináctým rokem a za tu dobu si stihli udělat dobré jméno a získat řadu ocenění, například cenu Design Vanguard 2019 amerického časopisu Architectural Record pro mladé architekty. Nyní chtějí zamířit za hranice naší republiky, převážně kvůli novým možnostem, materiálům a rozšířením své značky.
V letošní ročence se Chybík rozhodl vynechat projekty týkající se rodinného bydlení. Dává tak více prostoru stavbám, které jsou veřejně dostupné a může si je užít i běžný člověk jako návštěvník. Svým výběrem se snažil zviditelnit realizované projekty také u manažerů na klíčových pozicích v developmentu, stavebnictví a veřejné správě. My se tak v letošní ročence můžeme seznámit s budovami jako jsou například galerie, veřejné haly a muzea.
Pro návštěvu realizací zvolil zimní měsíce, aby je viděl nepřikrášlené zelení. V úvodním rozhovoru ročenky, který vedl kurátor Adam Štěch, je také zmínka o tom, že největším poznáním je schopnost stavět kvalitní veřejné stavby, mnohdy i malého měřítka, ale s velkým dopadem na celou lokalitu a místní komunitu.
Jednou z vybraných budov je i multifunkční Telegraph. Tato budova je centrem kultury. Scházejí se zde návštěvníci s uměleckou duší, kteří chtějí strávit trochu času obklopeni současným uměním, ale také milovníci designu a ti, co chtějí pracovat v příjemném prostředí a ochutnat dobrou kávu a pobavit se s přáteli. Telegraph tak nabízí jak dobré občerstvení, tak i spoustu zajímavých kulturních akcí. Celé dění se nachází ve stavbě, na které se podíleli architekti ze studia Ječmen. Ze staré továrny na telegrafy vytvořili místo s neskutečnou atmosférou. Program byl od začátku jasný. Galerie je umístěna v přízemí, aby měla blízko k lidem. Původní architektura objektu je zvenku do velké míry zachována a na fasádě přízemí najdete mural, který je čas od času obnovován zajímavými umělci. Momentálně fasádu zdobí mural od Moniky Žákové. Ve vyšších podlažích najdete coworkingové centrum, kavárnu s terasou, multifunkční sál, byt a ateliér pro rezidenčního umělce a loft v nástavbě. Loft je orientován na střešní zahradu, která má výhled na periferii Olomouce.
Další oceněnou stavbou je sportovní hala v Novém Hrozenkově, která slouží jako tělocvična pro zdejší základní školu a také k pronájmu pro širokou veřejnost. Dále byla do výběru ročenky zařazena například útulna Lesanka ve Stoječíně a v kontrastu s ní pak komplexy typu Centrum Bořislavka v Praze, kde byla samotná ročenka pokřtěna, nebo Centrála ČSOB v Hradci Králové. Dále zde můžeme najít galerii Kunsthalle v Praze či Společenský sál farního centra v Lidečku.
Foto: Tereza Oprchalová, https://ahrend.cz/blog/rocenka-ceske-architektury-2021-2022/