Jistě jste již slyšeli o tom, že v Telegraphu vydáváme signované autorské serigrafie nazvané Telegrafiky. Pokud ne, tak je nejvyšší čas zbystřit, protože právě vypouštíme do světa novou limitovanou edici Dominika Adamce.
Dominik Adamec (*1995) je absolventem pražské Akademie výtvarných umění, oboru sochařství v ateliérech Jindřicha Zeithammela a Tomáše Hlaviny. V současné době žije a tvoří v Berlíně. Snad proto, že Adamec pochází z křesťanské rodiny, vychází jeho počáteční tvorba z raně středověké sakrální architektury, sochařství i prvků náboženské liturgie. Jazyk jeho projevu buduje na principech významové a haptické ambivalence, které jsou křesťanství cizí. V instalacích, zahrnujících čtení autorských textů a práci se syntezátorově přepracovanými chorály, se tak křesťanské symboly mění v projevy odkazující na erotično či biotechnologické zásahy. Tělesnost, kterou působí papírový povrch jeho soch, je synonymem lidské tělesnosti. V biologii Adamec hledá anomálie při vzniku organismů a jejich vývojových modifikací. Na nich se podepisuje okolní svět jako celek složený z lidí, zvířat a rostlin. Za základní obsah a formu své práce považuje chimérismus. Za obzvlášť důležité pak označuje středověké pojetí chiméry. Chiméra střežící vchod k bráně do podsvětí symbolizuje nejen nebezpečnou přírodu, ale jednotlivá zvířata představující lidské vady, jež jsou také odkazem na křesťanskou ikonografii. Motiv chiméry je tak aplikován na člověka, aby vyjádřil jeho povahové rysy, upozornil na schizofrenní povahu a vyjádřil strach z vlastního já.
Serigrafie s názvem Ambrozia poukazuje na tichého zabijáka – cukr, který je zde vyobrazen v podobě vyšlechtěné cukrové řepy. Ambrozie jakožto nápoj a pokrm bohů dávající mládí, krásu a nesmrtelnost. Nesmrtelnost se pak stává jakousi umělou přísadou v životě člověka. Cukr vždy fungoval jako lidské mámidlo požitku, po jehož požití dojde k uspokojení, po kterém se zdá, že neexistuje smrt. Nápis DIE STERBLICHKEIT ANSTATT DIE EWIGKEIT, AMBROZIA GLUTAMAN – Smrtelnost místo věčnosti – nám má připomínat, aby člověk při vší „ucukrované” každodennosti nezapomínal, že jednou z tohoto světa odejde.
Grafika má rozměry 72 x 51 cm stejně jako další ve speciální edici Telegrafik a vydána byla v limitovaném nákladu 100 ks. Autorskou serigrafii si můžete zakoupit přímo na recepci Telegraph Gallery nebo na našem e-shopu, kde naleznete i další již vydané grafiky českých umělců, s nimiž jsme dříve navázali spolupráci formou výstav nebo rezidenčních pobytů.
Adamcovu tvorbu jsme mohli obdivovat v rámci Open studia na závěr jeho rezidenčního pobytu v Telegraphu v červnu 2022. Pokud chcete vědět více o tvorbě Dominika Adamce, zaposlouchejte se do podcastu, který s ním vznikl v době jeho rezidence v Telegraphu.