Katalogy, které oživují výstavy: grafický design Jakuba Kovaříka

18 1 2024 | Autor: Inka Ličková, Bett Sigmundová

Galerijní brand neutváří jen koncepce loga, merche a virtuální reprezentace na webových stránkách a sociálních sítích, ale také lidé, zkušenosti, zážitky a akce, které jsou s Telegraphem jako takovým spojeny. V případě galerie se jedná zejména o výstavy, jejichž atmosféru zachycují katalogy. Ty nejenže shrnují obsah, ale pomáhají výstavu ukotvit v čase a zpřístupnit ji bez ohledu na geografické a časové limity. Podávají nejen kvantitativní výčet představených exponátů, ale také zpětně zaznamenávají prožitek a zkušenost z účasti na dané výstavě. Jak? Hlavně neverbálně. Tuto zkušenost zprostředkovává právě grafika a design. Tady platí fráze našeho grafika “Bez grafického designu není katalog”. Právě design jako první osloví, zaujme a navíc podá kompletní představu o výstavě. Povzbuzuje fantazii a mluví o náladě expozice. Což je skvělá zpráva nejen pro opozdilce, kteří výstavu nestihli na vlastní oči, ale také pro návštěvníky, kteří si chtějí připomenout její kouzlo.

Zachytit atmosféru výstavy vizuální formou, je práce vyžadující abstraktní myšlení, intuitivnost a samozřejmě talent. Klíčové jméno tohoto textu je Jakub Kovařík. Grafik, stojící za vizuální identitou Telegraphu, podepsaný na drtivé většině designu katalogů, které pod štítkem Telegraphu vyšly. Grafik, který by v žádném případě neměl zůstat nejmenovaný. Sám Jakub o své práci tvrdí, že proces jeho tvorby je podmíněn faktem, zda v něm téma rezonuje či nikoliv. Tato rezonance však není v žádném případě automatická, občas je potřeba ji aktivně hledat. Designové zpracování vnímá jako prostředek, který podtrhuje atmosféru již zprostředkovanou katalogovými díly, bez nezbytného volání o pozornost.

Přestože design obecně platí za nenápadného pomocníka, i tak lze provést výčet stopových prvků, kterými se Jakub Kovařík formálně projevuje. Jak sám říká: co projekt, to originál s potřebou svébytného přístupu. Zalistovat si v katalozích můžete na recepci galerie. Zde jsou katalogy dostupné také k zakoupení. Z pohodlí vašeho domova lze na našem e-shopu zakoupit katalogy k probíhající či již ukončené výstavě. A jak Jakub postupuje při tvorbě katalogu a co je pro něj důležité? Dočtete se níže.

signal

Můžeš popsat typický proces tvorby katalogu výstavy od začátku až do konce? Jaký je přibližný časový plán?

Cílem je mít katalog hotový v průběhu výstavy. Tomu se přizpůsobují další kroky. Poslední článek je tiskárna. V posledních letech se díky různým událostem ve světě zpomalily dodávky papíru, to celý výrobní proces zpomaluje a taky omezuje. Člověk může pracovat jen s některými prostředky.

Jakým způsobem se téma výstavy odráží ve vizuálním stylu katalogu? 

Téma ve mně musí nějak rezonovat. Někdy tu rezonaci člověk chvíli hledá. Ale v tomhle ohledu postupuju dost intuitivně. Pokud je kurátorská koncepce výrazná, měla by být v katalogu nějak čitelná. U výstavy obrazů někdy může na viditelných aspektech – formát, počet děl atd. – záležet víc, než na kurátorské koncepci. Ale hlavně atmosféru výstavy zachycují především reprodukce vystavených děl. Můj úkol je jen sestrojit šikovné vozidlo.

Jak se snažíš prezentovat výstavní exponáty/fotografie v katalogu?

Celkem, detailem a prostorem. Abych co nejvíc zprostředkoval čtenáři fyzický zážitek z výstavy. A potom jejich řazením a velikostí, abych ukázal vztahy mezi díly. 

Jak se rozhoduješ při volbě formátu katalogu? 

Zase podle obsahu a zároveň intuitivně. Ne vždycky stejně. Záleží na měřítku děl. A záleží na poměru stran jak jednotlivých děl, tak na poměru stran fotek instalace. Třeba u katalogu německé malby byly základem právě poměry stran děl. Osobně mám raději menší, kapesní formáty. Jsou intimnější a intimně potom působí i obsah. Ale pokud budou v katalogu reprodukce velkých, detailně promalovaných obrazů, formát tomu musí odpovídat. Intimita se nenavozuje jen formátem.

Spolupracuješ s kurátorem výstavy při navrhování katalogu?

Záleží na kurátorovi, jestli má nějakou konkrétní představu nebo nápad. Když nedostanu zadání nebo mantinely, spolupracuji s charakterem instalace, jejím rytmem a strukturou, prostě s kurátorovým myšlenkovým otiskem ve výstavě.

Jaký grafický styl by měl podle tebe katalog mít? (moderní, klasický, minimalistický, apod.)

Podle toho, co je to za výstavu. Nedá se odpovědět obecně. Mám rád jednoduchost, přímočarost a srozumitelnost, mám rád divnost a mám rád detaily. Tohle ve velmi různé míře uplatňuju u katalogů. Ale bez přehledné struktury a dobré orientace je styl na nic. 

Jaký význam přikládáš propojení grafického designu a obsahu v katalogu?

Obecně? Bez grafického designu není katalog.


 

New Positions in British PaintingBrave World / Lazy 8 / SIGNÁL IIIMark Ther: Květen / Jan Poupě: Neuralscape / German Painting Now / SIGNÁL IIRadu Baies: Searching forMy Human tracesIvan Pinkava: Dvojná vazbaSIGNÁL I / Petr Dub a Josef Mladějovský: Tabula Rasa Breach / SIGNÁL I / Václav Stratil: Srdce v kleštích

 

 

Další články