Katalog výstavy Topografie samoty

30 6 2023 | Autor: Tereza Holoubková

Ve čtvrtek 22. 6. 2023 proběhl křest nového katalogu k aktuální výstavě Michala Škody Topografie samoty a vy si jej již můžete koupit přímo u nás na recepci nebo objednat z e-shopu. Kurátorkou výstavy je Silvia L. Čúzyová, která přispěla do publikace jednou ze dvou textových kapitol. Samotná výstava pak potrvá až do 10. 8. 2023, takže je ještě dost času k nám zavítat a nechat se okouzlit čistotou geometrické abstrakce. Přestože Michala Škodu většina lidí zná primárně jako sochaře, je pro něj stejně tak důležitá i kresba a malba. Právě jeho obrazy tvoří hlavní pilíř celé výstavy, doplněné dvěma Škodovými plastikami typických černých objektů. Výstava představuje více než 30 pláten z nejnovější tvorby let 2020–2022. Topografie samoty se stává nevšedním vyobrazením autora a dává tak prostor k zamyšlení.

 

Když poprvé vezmete novou publikaci do ruky, ihned vás osloví její černočerné desky, které odráží klasické barevné rozpoložení většiny Škodových plastik, ale i řady jeho obrazů. Čistotu desek doplňují černá lesklá slepotisková písmena oznamující název výstavy. Uvnitř pro změnu katalog září běloskvoucími stranami, které tak dávají předznamenávat kontrast barev Škodových černobílých děl.

V první části Obrazy (z) krajiny pojednává kurátorka výstavy Silvia L. Čúzyová o Škodově zájmu o obrazy. Nemyslí tím ale jen obrazy v pravém slova smyslu, ale také záznamy rozličných obrazů, kterými je naplněn život, o záznamy každodennosti, o archiv impulzů a bezprostředních vizualizací. Zmiňuje také Škodova celoživotní témata – zájem o prostor, architekturu a místo pro člověka, která detailněji popisuje a interpretuje. Přibližuje také konkrétní díla na výstavě Topografie samoty, kdy vystavené obrazy patří do početnějšího celku, v rámci kterého Škoda vyzkoušel několik přístupů, a jež obsahují i mezifáze a experimenty, které se doposud do jeho koncepcí výstav nedostaly. Všechna Škodova díla nesou název Bez názvu, kterým dále přiřazuje čísla, díky nimž můžeme sledovat, jak se jeho myšlenky postupně materializovaly a proměňovaly. Dále Silvia L. Čúzyová podrobněji rozebírá jednotlivá díla a cykly, kdy upozorňuje například na první Škodovy barevné obrazy, jimiž je cyklus dvanácti pláten s geometrickými obrazci v barvě rumělky na šedém pozadí. Po detailnějším rozboru nabývá dojmu, že barvy v autorových obrazech souvisejí s jeho bezprostředními pocity v daném okamžiku. Nakonec se zaobírá i dvěma objekty přítomnými na výstavě, které reprezentují jeho sochařskou tvorbu posledních let a vyzdvihuje, že doposud nebyly nikde vystaveny, přestože v loňském roce byla řada jeho černých objektů přítomna na velkolepých výstavách na zámku Troja v Praze a na zámku Hluboká v Alšově jihočeské galerii.

Druhá část s názvem Topografie samoty jako průsečík situace a situovanosti je příspěvkem Petra Vaňouse. Jeho text se více zaobírá kunsthistorickým a metodologickým pohledem na malířskou tvorbu Michala Škody a snaží se jí vtisknout historický kontext. Erudovaně tak hovoří o polaritě situace a situovanosti a jejich proměnlivém vztahu. Sám píše: „Při sledování obrazů Michala Škody jako bychom se stávali fiktivními chodci po virtuální urbánní krajině rozparcelované do mnoha různosměrných vizuálních epizod.” Snaží se čtenáře donutit zamýšlet se nad autorovými díly i v jiném kontextu než jen jako projev geometrické abstrakce. Pokouší se, abychom hledali širší význam a pohlíželi na obrazy jako vrstvy zkušenosti a paměti, které jsou pod kontrolou rozumu v protikladu těch vymykajících se.

Třetí částí knihy je bohatá obrazová příloha jednotlivých děl na plátně s klasickými pojmenováními bez názvu jen s číselnou řadou, aby si divák mohl v dílech promítat prostředí a prožitky sám a sledovat myšlenky autora přenesené na plátno.

Na následující dvoustraně nás čeká životopis Michala Škody se zaměřením na jeho výstavní úspěchy od roku 1997, ale také na jeho ocenění a zahraniční rezidence. Jedná se samozřejmě o výběr nejvýznačnějších výstav, jelikož za posledních 25 let jich má na kontě mnoho. Poslední část publikace nám dává nahlédnout přímo do výstavy. Můžeme tak na fotografiích vidět jednoduchost a ryzost instalace, kde se jednotlivá díla krásně doplňují. Za fotografiemi stojí Martin Polák.

 

Publikace může být tedy Vaše, stačí si ji jen pořídit a budete moci mít doma katalog, který je geometricky i barvou stejně čistý jako Škodova díla.