Telegraph s ušima dokořán

19 11 2023 | Autor: Kvido Lotrek

Výstava New Positions of British Painting 23. listopadu končí, ale také v tento den začne něco nového. Telegraph představí olomouckému publiku dlouho připravovaný auditivní program, v rámci něhož budou mít návštěvníci možnost poznat historii budovy, záměry architektů a rozklíčovat zašifrovaný autorský příběh spjatý s příběhem samotné budovy, která dříve sloužila jako továrna na telefony a telegrafy. Vysíláme ve všech uměleckých žánrech i formátech, stačí se připojit. 

Audiowalk, neboli „zvuková procházka“ je způsob vyprávění, který v poslední době zažívá obrovský rozmach popularity. Různé instituce začaly tohoto formátu využívat zejména v období koronaviru, kdy sloužil jako alternativa k zavřeným divadlům a muzeím, ale svou oblibu si zachovává i nyní. Jedná se o žánr na pomezí rozhlasu, literatury a divadla. Site specific performance, jež propojuje fikční příběh s reálným místem, kterým diváka postupně provádí. Velmi často využívá binaurálního mikrofonu, díky němuž vytváří iluzi, že se člověk nachází někde jinde. Tohoto efektu využilo například v roce 2019 Divadlo NoD ve své inscenaci „Fantasy!“ k tomu, aby vyprávělo příběh, jenž se cele odehrává v posluchačově hlavě. Stačí si tak nasadit sluchátka, zavřít oči a vydat se do úplně jiného světa.

V letech 2019 a 2020 dosáhly velkého zájmu veřejnosti audiowalky Kateřiny Součkové Nad městem a Neviditelná tržnice. Kateřina Součková v nich Pražanům představila dobře známá místa, kterými procházejí každý den. Ovšem díky nahrávce, kterou slyší ve sluchátkách, měli možnost vnímat je úplně jinýma očima, respektive ušima. Audiowalk nám totiž pomáhá nabourávat běžné vzorce myšlení a přemýšlet o věcech jinak. Když sedíme, vnímáme prostředí okolo nás odlišně, než když se procházíme a kulisy naší reality se nám mění před očima. Prvky prostředí se nám zachytávají v myšlenkách jako body, které podobně jako v obrazech pointilistů, dávají dohromady úplně jiný obraz, než na jaký jsme obyčejně zvyklí.

Formátu využívají města, muzea a galerie, aby představily historii, anebo zajímavé aspekty netradičních míst s osobitým geniem loci, ale také divadla, která audiowalk nabízí třeba jako doprovodný program pro vyplnění času o přestávkách svých představení. Tak měli například v koronavirovém období diváci Fausta ve Stavovském divadle možnost zúčastnit se audio prohlídky v režii F.A.U.S.T. Corporation.  Procházka se konala ve foyer a na chodbách divadla, umožnila divákům zkrátit si čas při čekání na druhé dějství známého Goethova dramatu a posunout tak samotný divadelní zážitek o úroveň výš. Divadlo Na Zábradlí zase touto formou přiblížilo svým divákům životní příběh egyptské královny Kleopatry. Díky unikátnímu způsobu vyprávění měli návštěvníci možnost potkat se s různými osobnostmi Kleopatřina života doslova osobně.

Olomoučtí diváci se mohli spíše setkat s tímto formátem letos v létě. Audio procházku historickým centrem města pro ně připravil Ateliér Moravského divadla ve spolupráci s aplikací TourStories.

 

“Nasaďte si sluchátka a oči mějte dokořán.”

Telegraph Audiowalk umožní divákům projít si všechna patra domu a na jedenácti zastaveních, která jsou rozmístěna různě po budově, poznat známé prostředí neznámým způsobem. Jediné, co k tomu budou potřebovat, je chytrý telefon pro přečtení QR kódů a sluchátka. Audiowalk je dostupný jak v české, tak i anglické jazykové variantě a na místě bude k zapůjčení omezený počet sluchátek.

Dvanácté zastavení skrývá překvapení. Součástí premiéry Telegraph Audiowalku bude živá performance současného tance v prostoru loftu. Performance navazuje na komentovanou procházku a posouvá tak hranice zážitku ještě o úroveň výš – do pátého patra.

 

„Stačí pozvednout zrak a pohlédnout vzhůru. Nebo se konečky prstů dotknout vln.”

Celý projekt pro galerii Telegraph připravila dvojice tvůrců Aminata Keita coby režisérka a hudebník Miju.

Aminata Keita studovala divadelní a filmovou vědu na Univerzitě Palackého v Olomouci a režii činoherního divadla na DAMU. Již během studia spoluzaložila generační divadelní soubor Činohra 16-20, v němž uvedla Bratry Karamazovy, anebo autorskou inscenaci Poslední zrnko písku o mladé generaci opouštějící vysokou školu a vrhající se do světa, který je stejně vábivý jako nehostinný. Její další umělecké kroky ji zavedly do Národního divadla Brno, kde dosud zrežírovala čtyři inscenace, v nedávné době například Noční krajinu – hořkou komedii o nelehkém odkazu minulosti Německa a s tím spojených sporů o dědictví, ale také o celospolečenské vině, která prochází několika generacemi (premiéra 20. 10. 2023). V její tvorbě se opakovaně objevují témata strachu, mezigeneračních rozdílů a v poslední době stále více ve svých inscenacích reflektuje politická témata.

PROGRAM DNE

18:00 Dernisáž aktuální výstavy
18:30 Spuštění Audiowalk Telegraph
19:30 Performativní část projektu PÁTÉ PATRO