Petr Nikl, Narození můry, 1987, součást výstavy Signál IV: Osmdesátky
Petr Nikl (*1960) patří k nejvýraznějším českým umělcům současnosti, jehož tvorba svobodně překračuje hranice mezi žánry a médii. Jako malíř, grafik, performer, hudebník i autor interaktivních instalací dokáže propojit tradiční techniky s inovativními formami vyjádření. Po studiích na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti a Akademii výtvarných umění v Praze, kde jej ovlivnili malíř a sochař Arnošt Paderlík a malíř Jiří Ptáček, vedoucí Niklova ateliéru, vstoupil na uměleckou scénu skrze výstavy Konfrontace, kde mimo jiné poprvé předvedl první divadelní produkci s loutkami. S přáteli, jejichž výtvarné pokusy přerostly v divadelní performance, založil v roce 1985 loutkový spolek Mehedaha vystupující na bytových besídkách a vernisážích. V devadesátých letech předvedl sérii poeticko-performačních vystoupení v Kalifornii. Ve svých performancích používal už od začátku zvuk – různá kuriózní zařízení, či svůj hlas a zpěv. Později se stal členem legendární skupiny Tvrdohlaví, která výrazně formovala českou výtvarnou scénu osmdesátých a devadesátých let. Bývalí členové patří ještě dnes mezi nejosobitější představitele domácí umělecké scény (Jiří David, Čestmír Suška, František Skála, Michal Gabriel, Zdeněk Lhotský, Stanislav Diviš, Stefan Milkov, Jaroslav Róna, Václav Marhoul). Jeho přístup k umění, založený na hravosti, poetice a filozofické introspekci, získal uznání, které v roce 1995 stvrdilo jeho ocenění Cenou Jindřicha Chalupeckého.
Dílo Narození můry z roku 1987 představuje výjimečný příklad Niklovy rané tvorby. Zde se plně projevuje jeho zájem o surrealistickou symboliku, introspektivní témata a obrazovou poezii. Obraz zachycuje transformaci a cyklus života, přičemž můra je ústředním symbolem této proměny. Tato noční bytost, často spojená s přitažlivostí ke světlu, zde vystupuje jako metafora pro hledání smyslu, osobní růst a křehkost. Ústřední postava obrazu, éterická a minimalisticky ztvárněná, působí jako prostředník mezi fyzickým a duchovním světem. Její klidná poloha a výraz evokují stav mezi vědomím a nevědomím, mezi snem a bděním.
Barevná paleta díla, složená z tlumených odstínů červené, zelené a šedé, vytváří harmonickou atmosféru propojující přírodu, klid a duchovní rozměr. Barevností také navazuje na díla typická již pro padesátá léta. Kompozice obrazu spojuje geometrické tvary pozadí, které evokují lidský řád, s organickými liniemi těla a můry, jež reprezentují přírodní elementy. Dílo svou symbolikou odkazuje na pomíjivost a tajemství života, přičemž zobrazuje i určitý rozpor mezi logikou a mystikou. Nikl se k motivu můr vrací po celou svou uměleckou kariéru, což dokládá i jeho výstava Můry (obrazy z let 2023 a 2024) v Galerii Františka Drtikola v Příbrami. Zde představil obrazce vytvořené propíjením tuše, inkoustu a kávy na rýžovém papíru, které připomínají Rorschachovy testy nebo podoby obrovského hmyzu.
Dílo Narození můry je tak nejen klíčovým bodem Niklovy rané tvorby, ale také dokladem jeho celoživotního zaujetí tímto motivem, který zůstává aktuálním tématem v jeho umělecké reflexi. Tato práce propojuje vizuální poezii s hlubokými filozofickými otázkami a vytváří intimní dialog mezi autorem a divákem, jenž vybízí k introspekci a hledání vlastních interpretací.
Niklovu performance s názvem Podpojení bylo možné zažít minulý rok v samotném Telegraphu, kdy k této příležitosti vznikla také Telegrafika. K výstavě vznikl také katalog. Vše je možné zakoupit na našem eshopu.
Autorská grafika Petra Nikla, speciální edice pro Telegraph, sítotisk, 100 × 70 cm, náklad 70 ks