Měkké krajiny Patrika Adamce na chodbách Telegraphu

30 10 2024 | Autor: Hana Kozáková

Patrik Adamec (*1994) je umělcem, jehož tvůrčí přístup odrážejí nejen jeho osobní zkušenosti, ale také hluboký zájem o městské prostředí a lidské archetypy. Rodák z Chomutova, který strávil část svého dětství na Floridě, přináší do své práce unikátní perspektivu. Po návratu do České republiky se rozhodl pro studium architektury a průmyslového designu na ČVUT, což ovlivnilo jeho pozdější uměleckou dráhu a vnímání prostoru na Akademii výtvarných umění v Praze.

Jeho uměleckou činnost definuje kombinace pozorování a sbírání. Umělcovy průzkumy městských uliček jsou nejen cestou k nalezení zapomenutých fragmentů všedního života, ale také způsobem, jakým se snaží odhalit příběhy, které se skrývají za každým objektem. Pracovní stůl, který považuje za zrcadlo duše, je plný nechtěných, odhozených a zapomenutých pokladů z městských průzkumů.

V blízkosti jeho tvorby jste se mohli ocitnout již v červenci při příležitosti pop-up výstavy s názvem Still Stuck, nebo během open-studia, které uzavřelo jeho dvouměsíční rezidenční pobyt v Telegraphu. 

Adamec v roce 2023 vyhrál Cenu kritiky za mladou malbu za díla, která se pohybují na hranici obrazu a objektu. Ve svých pracích spojil technické a materiálové dovednosti a zkoumal psychologickou krajinu spojenou se svým pobytem v USA a Česku, což vedlo k vytvoření specifických plastických maleb. Dvě z těchto děl, s názvy Napětí a Deštivá krajina, můžete denně vídat na chodbách Telegraphu. Tyto stylizované krajiny vznikly emailovou malbou na plátně, přičemž místo tradičního napínání na dřevěné desce Adamec reliéf krajiny vyplnil pěnou. Tento postup vytváří dojem měkkého a útulného prostředí, které svádí k doteku, přestože je skutečný kontakt zakázán. 

Na schodišti v Telegraphu, které tvoří neobvyklou součást výstavního prostoru, se díla neohlášeně a nepravidelně mění, a tak nikdy nevíte, co na vás při další návštěvě čeká. Pokud vás zaujaly práce Patrika Adamce, neváhejte a přijďte si je prohlédnout, než je vystřídají další umělecká díla. Může to být totiž každým okamžikem!