Veronika Švábeníková: „Za mě není hlavní být vidět všude, ale spíše na místech, se kterými vnitřně souzním.“

15 6 2023 | Autor: Tereza Holoubková / Telegraph Gallery
švábeníková

Veronika Švábeníková, původem z Uničova, je designérkou keramiky a porcelánu. Studovala na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a následně absolvovala UMPRUM v Praze v Ateliéru keramiky a porcelánu pod vedením Maxima Velčovského a Milana Pekaře. Aktuálně se věnuje mramorovaným vázám nazvaným Marble. Používá přitom experimentální techniku, která kombinuje tradice z Indie a Japonska s netradičními způsoby. Celá kolekce je výsledkem dlouhého vývoje s nepředvídatelnými výsledky, takže každá váza je originálem. Její tvorba byla v posledních letech na přehlídkách designu, jakými jsou Designblok či Prague Design Week. Vázy byly prezentovány i na společné výstavě s Ateliérem keramiky a porcelánu, kterou pořádalo České centrum v Londýně. Její tvorbu najdete k zakoupení v několika uměleckých galeriích či designových obchodech nejen v Praze či Bratislavě, ale i v Olomouci v mimokolektivu.

 

Co Vás lákalo na studiu keramiky a porcelánu?

Studium tohoto oboru byla vlastně náhoda. Původně jsem chtěla studovat malbu, na kterou jsem si také dala na střední škole přihlášku. Tam mě ale nevzali a jako náhradní variantu mi nabídli keramiku. Tak jsem nastoupila a postupem času jsem zjistila, že mi tento materiál v mém vyjádření naprosto vyhovuje.

Co bylo prvním impulsem ke kolekci Marble?

Kolekce Marble vznikla jako klauzurní práce na UMPRUM, jejíž zadání znělo barva. Hledala jsem způsob, jak dekorovat keramiku, aniž bych používala digitální technologie nebo sama malovala. Prvotním impulsem k použití techniky bylo video s DIY návodem, jak nadekorovat hrnek lakem na nehty. Říkala jsem si, že tohle přece nemůže nikdo normální pak používat.

Inspirovala jste se tradičními technikami z Indie a Japonska. Můžete nám je přiblížit?

Inspirací mi byla technika zvaná ebru. Ta pochází z Indie a Japonska a používá se na zdobení hedvábí nebo papíru. Využívají se při ní tradiční přírodní barviva a třeba buvolí žluč. S tou jsem ze začátku také experimentovala a jen sehnat ji, nebylo vůbec jednoduché.

Jak probíhá proces mramorované malby na váze?

Pomocí štětců a dřívek nanáším keramické barvy na vodní hladinu, kde je následně upravuji do výsledného ornamentu. Poté jednou vypálenou vázu, která už je zpevněná, ale stále saje, ponořím do takto připravené vodní lázně. Dekor se přenese na vázu a je hotový. Takto vytvořené ornamenty ale už z vázy nelze sejmout, ani přes ně nanést další. Na každou mám tedy jen jeden pokus a někdy je to velký adrenalin.

Vaše designové vázy jste propagovala na Designbloku a Prague Design Weeku. Byly pro Vás či Vaši značku veletrhy přínosné? A v čem?

Různé veletrhy jsou určitě přínosem, bohužel se mi v posledních letech nedaří se jich úplně účastnit. Nejraději mám tu atmosféru a možnost setkávat se se zajímavými lidmi z oboru nebo potenciálními kupci. Vždycky z těchto akcí odcházím plná nového elánu k tvorbě.

Jak vnímáte přístup veřejnosti k designovým výrobkům na českém trhu?

Já ho vnímám pozitivně a je to podle mě čím dál tím lepší. Přijde mi, že čím dál tím více lidí se chce obklopovat kousky z dílen designerů a přemýšlí nad věcmi kolem sebe i z hlediska kvality, originality a udržitelnosti. 

Zdobí Váš domov nějaké zajímavé designové kousky od českých či zahraničních výrobců?

Máme malý byt, do kterého se moc věcí bohužel nevejde, a tak jich moc nemáme. Vlastníme několik zajímavých obrazů a tisků. Ale já designové kousky raději nosím, takže nejvíce jich najdete v mém šatníku a botníku. :)

Máte nějaké oblíbené designéry?

Těch je... Momentálně mě strašně baví tvorba italské umělkyně Coralla Maiuri. Její tvorba je na pomezí designu a umění. Vytváří snové galaxie na povrchu keramického a porcelánového nádobí. 

Podle čeho si vybíráte prodejní galerie či designové obchody, kde si lidé mohou Vaše vázy koupit?

Hlavní je pro mě celkový koncept místa a lidé, kteří za ním stojí. Za mě není hlavní být vidět všude, ale spíše na místech, se kterými vnitřně souzním.

Jaké máte plány do budoucna s Vaší značkou? Plánujete třeba rozrůst Marble kolekci i o jiné výrobky než vázy, nebo se pustit do jiné kolekce?

V loňském roce jsem kvůli těhotenství musela změnit celou technologii a začít tak říkajíc od píky. To nebylo jednoduché a v současné době zkoumám, kam až se těmito změnami dá moje technika posunout a co nového přinesly. V nejbližší době čeká kolekci tvarový redesign a také pracuji na dalším novém tvaru.