Socky 20/21

20 1 2021

 

2021 začal. Ačkoli to teda úplně nepozoruju. Každopádně: s novým rokem často přichází předsevzetí. Zhubnout, přibrat, cvičit. Já jsem si dal předsevzetí víc používat sociální sítě. Jo, čtete správně. Ne míň, ale víc. Proč?

Asi netřeba zmiňovat, že loňský rok byl zásadně jiný. Byl to nejdigitálnější rok, který jsme kdy zažili. Všechno se řešilo online - od nákupu bot přes objednání večeře až po komunikaci s našimi nejbližšími. Lidé trávili ve virtuálním prostoru víc času než kdy dřív. A ten prostor se změnil. Začal se vyvíjet mnohem rycheji než doposud a začalo být náročné se v tomto segmentu orientovat. Protože mě digitální marketing živí, zaměřil jsem se ještě víc na sledování všech novinek a trendů v sociálních médiích. Za posledních 12 měsíců mě zaujalo několik událostí, dovolím si je shrnout z mého pohledu:

 

WhatsApp

Určitě jste zaznamenali událost posledních týdnů. Platforma WhatsApp oznámila úpravu podmínek soukromí, kdy bude sdílet některé osobní informace svých uživatelů s Facebookem. On tedy WhatsApp je Facebookem vlastněn, takže krok to není nijak překvapivý. Překvapivá je reakce uživatelů. Elon Musk na svém Twitteru vyzval své followery, aby hromadně přešli na Signal. A oni poslechli. Nejzajímavější na tom celém je, že nadpoloviční většina všech uživatelů WhatsAppu jsou současně uživatelé Facebooku. Facebook již jejich data má a jejich odchod z WhatsAppu tak nedává pražádný smysl. Je to stejné, jako když si spousta lidí na svých noteboocích přelepuje kameru, aby nebylo narušeno jejich soukromí. Stejní lidé ale 8 hodin denně koukají do smartphonu, který je vybaven úplně stejnou kamerou a vůbec jim to nevadí. Hm.

elon_musk_twitter

(foto: Twitter @elonmusk)

 

Trump ban

Donald Trump odchází. Naprosto nedobrovolně. A to jak z úřadu prezidenta Spojených států, tak ze všech sociálních sítí. Drtivá většina provozovatelů Trumpovi udělila ban, protože soustavně porušoval jejich pravidla.  Zaznívá nemálo hlasů, které říkají, že je tím porušováná svoboda projevu. A že i neověřená informace, konspirace nebo nepravda může být názor. A není dobré tyto názory filtrovat. Jestli to tak je nebo ne, to asi nedovedu posoudit. Co dovedu posoudit je, že každé hřiště má pravidla. A když ty pravidla porušíte, vyhodí vás ze hry. A pravidla určuje provozovatel hřiště. Máš s tím problém? Vyměň hřiště. Když tě vyhodili ze všech hřišť? OK, tak to asi není chyba hřiště.

trump_banned

(foto: TMZ)

 

Clubhouse

Tak trochu jiný klub. Nové sociální sítě bleskově přibývají jako houby po dešti a většinou také stejně rychle zaniknou. Zpravidla proto, že nepřináší nic nového. Výjimkou se zatím zdá být Clubhouse. Nová sociální síť, která zatím jede v beta režimu, ale už nyní se o ní píše a mluví na mnoha frontách. Nesdílíte fotky, nesdílíte texty, nepostujete videa. Jediným médiem je hlas. Najdete si téma, které vás zajímá a vstoupíte do místnosti, kde se o tomto tématu diskutuje. Živě a jen v audioformě. Nekonzumujete tedy prázdný obsah. Čas zde strávený má informační hodnotu. Aby byla zajištěna vysoká kvalita a obsahová zajímavost, funguje Clubhouse zatím jen na pozvání od již přihlášených členů. Jsem tam a testuju ;-)

clubhouse

(foto: můj Clubhouse)

 

TikTok

Fenomén sám o sobě. Naprostý opak Clubhousu. Na Tiktok jdete jen ve chvíli, kdy jste smíření s tím, že svůj čas vylejete z okna. A v zásadě nic proti tomu. Občas všichni potřebujeme úplně vypnout mozek. Jen bezdečně koukat do displeje. Co mě však na TikToku fascinuje nejvíc, je absence reklamy. TikTok vlastní soudruzi v Číně, takže s nějakým provozním kapitálem není problém. Nejdůležitejší je přítáhnout co nejvíc uživatelů. Nejlogičtější  (alespoň finančně) by bylo těmto uživatelům ukazovat reklamu a vydělávat peníze. To se však neděje. Firmy si na TikToku standardním způsobem reklamu koupit nemohou. TikTok místo toho jen sbírá uživatelská data a … a? A co dál? To nevíme. Zatím je to mladá sociální síť, ale docela bych si tipnul na to, že soudruzi v Číně mají s těmito daty nějaký konkrétní záměr. Jaký? To se nechme překvapit.

tiktok

(foto Czechcrunch)

 

Reels

Nicméně fenomén krátkých videí, které TikTok nastavil, nenechává v klidu konkurenci. Loni Instagram představil novinku Reels. Tvorba krátkých videí, která nápadně připomínají ta TikToková. Je možné přidávat efekty, texty, rozšířenou realitu, hudbu a další prvky. Tyto 30 sekundové klipy se pak ukazují na samostatné kartě Reels, ve feedu nebo ve Stories. Reels fungují od srpna 2020 a získaly si velkou oblibu. Ale podaří se Instagramu zastavit odliv uživatelů ve věkovém segmentu 13–20, který hromadně míří na TikTok?

reels

(foto: Verge)

 

Social Dilemma

Svět se dělí na dva tábory. Ti, kteří Social Dilemma z dílny Netflixu viděli a ty, kteří nikoli. Logicky. Důležitější je, zda ti, kteří tento film viděli, změnili své chování na sociálních sítích. Respektive - ono nejde ani o to změnit své chování, jako spíš umět na tento virtuální svět pohlížet z trošku vyšší perspektivy. Díky Social Dilemma už spousta uživatelů ví, proč jim Facebook ukazuje ten který obsah. Ale začali díky tomu sledovat i ty stránky a uživatele, kteří stojí na opačné straně názorového spektra? Aby jim algoritmus Facebooku začal nabízet i jiný obsah, než jen ten, který se hodí do jejich názorového krámu? Nikoho takového neznám. Message je tedy jasná. Dejte follow i těm, se kterými nesouhlasíte. Nemůže být nic lepšího, než to, že si přečtete jiný názor. (Nepočítám žemlovku od babičky)

social_dilemma

(foto: CHS Globe)

 

Autor: Jonáš Bláha

Telegraph social media

Digital marketing freelancer

 

(názory autora nereprezentují názory Telegraphu)