Ozvěny Noir Film Festivalu

25 11 2021

Městská džungle, kouřící cigarety, francouzské žaluzie, táhlé stíny a záhadný antihrdina v popředí kriminálního příběhu – to všechno je, ale taky nemusí znamenat nálepka „noir“. Noir Film Festival je přehlídka filmů, která se od roku 2013 koná v České republice a přináší svým fanouškům to nejlepší ze světové filmové produkce v žánru noir. Je tohoto druhu jediným festivalem ve střední a východní Evropě. Letošní Ozvěny NFF přinášejí do šesti českých měst různorodý výběr kvalitních a populárních snímků, které spojují jednak šokující a neokázalá témata a podmanivé (často černobílé) vizuální zpracování.

V Kině TELEGRAPH na Vás od pondělí 29. listopadu do středy 1. prosince čeká výběr trojice snímků, které označení noir sice na krásno spojuje, avšak jednotlivě by si každý z nich nemohl být více vzdálený, ať už dobou vzniku filmu či zemí původu. Tato třídenní filmová přehlídka tak divákům nabízí různorodou a pestrou sondu do jedné z nejsignifikantnějších filmových tendencí, které filmovou historii pomáhaly utvářet a směřovat dál.

 

VAROVÁNÍ PŘED BOUŘKOU / STORM WARNING (English friendly)

Hvězda hollywoodských muzikálů a romantických komedií, herečka, tanečnice a zpěvačka Ginger Rogers a její o jedenáct let mladší kolegyně Doris Day se v roce 1951 objevily v rolích sester v sociálně angažovaném snímku studia Warner Bros. Varování před bouřkou. Nesnáze zmíněné dvojice žen tak producent Jerry Wald zasadil do xenofobií a všudypřítomným strachem zmítaného maloměsta na americkém jihu, kde tvrdou rukou vládne Ku-Klux-Klan. Proti zfanatizovanému davu starousedlíků jako osamělý kovboj urputně brojí místní prokurátor s tváří budoucího amerického prezidenta Ronalda Reagana. Hutná atmosféra nenávisti, manipulace a kultury znásilnění graduje ve frustrující vyústění, které jako by nás navrátilo do středověku.

Varování před bouřkou / Storm Warning (1951) r. Stuart Heisler

 

ZÁVRAŤ

Že se noirové tendence promítly i do československého kontextu dokazuje psychologické drama režiséra Karla Kachyni, které napsali s jeho dvorním scénáristou, autorem Janem Procházkou. Sedmnáctiletá Božka žije s otcem Martinem v malém hotýlku v Krušných horách. Jsou zde ubytováni vrtaři geologického průzkumu, kteří v okolních lokalitách hledají cín. Božka obdivuje šoféra Gábu, mladíka, jenž svůj volný čas věnuje záletům - povětšinou za vdanými paničkami - a jenž naivní dívku s pohrdáním přehlíží. Později mu však Božčina hluboká a upřímná náklonnost přestane být lhostejná. Jenže citově okoralý mladík a poprvé zamilovaná dívka k sobě nemohou najít cestu tak snadno... Lyrický snímek o prvním citovém okouzlení mladé dívky je prostředním z volné Kachyňovy a Procházkovy trilogie, kdy dalšími "díly" byly filmy Trápení z roku 1961 a Vysoká zeď z roku 1964.

Závrať (1962) r. Karel Kachyňa

 

MUŽ, KTERÝ NEBYL / THE MAN WHO WASN’T THERE (English friendly)

Snímek bratří Coenů z počátku tisíciletí zachycuje příběh znuděného kadeřníka Eda Cranea (Billy Bob Thornton), který žije na konci čtyřicátých let v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa. Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen. Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita.

Muž, který nebyl / Man who wasn't there (2001) r. Joel & Ethan Coen

 

Autor: Michael Bukovanský