Olomoucké podniky v době koronakrize

30 4 2020
Doe's Barbershop team

(Photo: Doe's Barbershop)

Pandemie koronaviru zasáhla všechny sféry lidského života. Ovlivnila tak nejen české podnikatele a firmy, ale i kulturní instituce a gastroslužby. Telegraph oslovil několik představitelů olomouckého byznysu a položil jim pár otázek o dopadech koronavirové krize na jejich podnikání a událostech, na které se můžeme těšit po skončení vládních opatření.

1. V jakém režimu nyní fungujete, jaký dopad má na váš provoz současná krize?

2. Chystáte pro své zákazníky/návštěvníky pro období po krizi nějaké zvláštní události, které by neměly veřejnosti uniknout?

Podnikatelé, kteří se s námi podělili o své zkušenosti: Mimokolektiv (Jana Trundová), Doe’s Barbershop (Richard Laně), GEOX Šantovka (Petra Moudrá), Olomouc bez obalu, Kikafe (Kristýna Smudová), NH Collection Olomouc Congress (Tomáš Rousek) , Galerie Caesar (Miroslav Schubert), MUO (Ondřej Zatloukal)


Mimokolektiv

www.mimokolektiv.cz/

Mimokolektiv (Jana Trundová, designér)


1. Náš design shop to ochromilo na 100%. Měli jsme zavřeno pro veřejnost, teď již znovu otevíráme. Dlouho přemýšlíme o vytvoření e-shopu a tuhle otázku díky COVIDU-19 máme na stole a již zodpovězenou. Nikdo neví, jak tahle situace bude pokračovat a kolikrát se ještě otočí. Musíme být připraveni.

V ateliéru se život nezastavil, všechny projekty běží dál a práci nám to nijak neovlivnilo. Více pracujeme z domova a pro některé konzultace využíváme on-line komunikaci. Snažíme se soustředit na věci, na které za běžných okolností nebyl čas a využít krizi v náš prospěch.

Bohužel musíme podotknout, že některé slíbené projekty se posunuly na dobu neurčitou. Máme štěstí, že máme práci na měsíce dopředu, ale také přirozeně obavy z toho, že se v příštím roce sníží poptávka po našich činnostech. Tohle může nastat v další vlně krize.

2. Věříme, že uskutečníme plánované workshopy, které byly odložené a že do Olomouce přivezeme novinky od českých designérů a budeme více aktivní. Žádnou větší akci neplánujeme, chceme se do Ztracené vrátit pozvolně.


 

Doe's Barbershop

www.doesbarbershop.cz

Doe’s Barbershop (Richard Laně, majitel)

1. Aktuálně máme zákaz provozování naší činnosti do 25. května. Ačkoliv doma u klientů stříhat můžeme, připadá nám to jako nesmysl. Nestříhat v holičství, které splňuje přísné hygienické normy, a naproti tomu jezdit na návštěvy ke klientům domů. Snažíme se proto chystat na dobu otevření, připravujeme školení, nový merch, a další aktivity pro klienty. Nesmí se brečet. Dopad finanční už nepočítáme a snažíme se ze současné situace vytěžit maximum. Pro nikoho to není příjemné.

2. Určitě! Pro klienty asi bude nejdůležitější to, že budeme otevření a nebudou si muset dávat vlasy do culíku. Máme pro ně stickersky s odkazem, že přežili tuhle sr**ku s debilním účesem. Chystáme pro ně merch a ještě jedno překvapení, které si zatím necháme pro sebe. Hlavně ať můžeme zpět do práce.

Doe's


Geox store 
www.gxstore.cz

GEOX Šantovka - Petra Moudrá

1. V současné době je provoz obchodu GEOX orientován pouze na eshop. Nabízíme na něm náš kompletní GEOX sortiment a i něco navíc - jako jsou kabelky značek Pollini, Trussardi apod. Vzhledem k tomu, že Šantovka uzavřela celé patro, nemůžeme ani vydávat zboží přímo z prodejny, veškerý obchod tak probíhá pouze kurýrní cestou. Díky eshopu se nám však daří udržovat nějaké cash-flow a zatím tak situaci zvládáme. Bude-li ovšem platit, že otevření nákupních center proběhne opravdu až 8. června, budeme muset velmi pečlivě zvažovat ekonomickou udržitelnost.

2. Jarní sezona se rozjíždí naplno a řada zákazníků potřebuje obuv pro toto období. Protože však upřednostňují osobní nákup s možností vyzkoušení, vyčkávají s nákupem na znovuotevření prodejen. Nejen pro tyto zákazníky připravujeme slevové akce a speciálně vybranou jarní kolekci, která na ně bude připravena hned, jak budeme moci otevřít prodejnu.


Olomouc bez obalu

www.olomoucbezobalu.cz

Olomouc bez obalu

1. Musím říci, že jsme pocítili ruku štěstěny. Nebyli jsme nuceni zavřít docela, ani degradovat kvalitou, díky tomu, že jsme zaměřeni na lokální a kvalitní potraviny jasného původu. Podstatnou část dodavatelů známe osobně a naši stálí zákazníci byli vždy velmi velkorysí. Dopad na nás situace samozřejmě má, ale víme, že oproti mnohým jiným podnikatelům, umělcům, kulturním zařízením apod. jsme na tom relativně dobře.
Ke koronaviru jsme s vědomím vlastní zodpovědnosti, naléhavosti vzniklé situace a v neposlední řadě vlivem neuspokojivé informovanosti a slabé odborné diskuze přistoupili svéhlavě, zavedením logických opatření bez čekání na opatření plošná. Rozhodli jsme se založit eshop a učinit z našeho kamenného bezobalového obchodu výdejní místo objednávek. Obrovské díky patří všem zákazníkům, kteří s námi tuto bojovku hráli, ač to byla pro všechny „hra“ nová a za pochodu domýšlená. 

2. Od pondělí 27.4. prodejna opět funguje v běžném režimu, včetně akceptování vlastních obalů. Ovšem s důrazem na zvýšenou potřebu hygieny a dezinfekce. Eshop zůstane aktivní, pouze nám chvíli potrvá, než sladíme údaje o stavu skladových zásob s naším pokladním systémem.
Online u nás na adrese shop.olomoucbezobalu.cz můžete zakoupit také čaje z Kratochvíle, spřáteleného podniku a prostoru pro nezávislou kulturu v Olomouci. Za zmínku jistě stojí také spolupráce s družstevní pražírnou a Black seeds collective, od kterých nově nabízíme férovou kávu Zapata. Nyní je třeba zapracovat na doplnění sortimentu, který nutně musel ustoupit úspornému provozu.


Kikafe

https://shop.kikafe.cz/

Kikafe (Kristýna Smudová, majitelka)

1,2 Momentálně fungujeme v „okýnkovém režimu“, prvních 14 dní jsme měli úplně zavřeno a fungoval nám jen e-shop. Mile nás překvapilo, kolik našich zákazníků na nás nezapomíná a podporují nás svými objednávkami. Momentálně s okýnkem fungujeme tak na 50%, samozřejmě, že je to málo na dlouhodobý provoz, ale jsme rádi aspoň za něco a za opravdu neskutečnou podporu našich zákazníků.


NH Collection

www.nh-olomouc.eu

NH Collection Olomouc Congress (Tomáš Rousek, ředitel)

1. Nh Collection Olomouc Congress hotel je uzavřen od 16. 3. V prvním týdnu po uzavření hotelu jsme propustili 3 zaměstnance, kteří u nás pracovali ve zkušební době. Ostatní naši zaměstnanci obdrželi za měsíc březen mzdy ve výši 100%. To samé dostanou také za měsíc duben. S ohledem na naše prognózy jsme nuceni snižovat do konce roku mzdové náklady. V průběhu měsíce dubnu se nám podařilo nalézt práci pro 10 našich zaměstnanců, a to v sesterských firmách naší společnosti. Naši lidé tedy nepřišli o práci a navíc jsme s nimi v úzkém kontaktu pro případ, až se náš business dostane na stav před vypuknutím coronaviru. Od prvního týdne uzavření hotelu se na všech střediscích provádějí práce, na které dříve nebyl prostor, nebo čas. Od různých oprav, renovací, úklidů, až po vylepšení, či update některých hotelu systémů. Dopad pandemie na náš obor je opravdu drtivý. V době od 16. 3. do 25. 6. jsme bez 100% tržeb. A po této době odhadujeme, že se budeme pohybovat do konce prázdnin někde mezi 30–50% tržeb, oproti loňskému roku. Společně všichni věříme v lepší podzim.

2. Pro následujcí období chystáme pro naše zákazníky několik atraktivních pobytových balíčků. Ať již pro páry wellness, či sportovní balíčky, tak rodinné pobyty s opravdu širokou nabídkou služeb. V našich restauracích chceme podávat jednoduché, čerstvé pokrmy rychlé na přípravu a výhradně z lokálních produktů. Neopomeneme dětské menu, či sofistikovanější nabídků take away produktů. V měsíci červnu zahájíme dlohodobě plánovanou přístavbu hotelu. Bude se jednat o designovou restauraci s open kitchen, která bude sloužit především návštěvníkům společenských akcí, plesů a kongresů, které se konajích v prostorách našeho krásného hotelu. Pod projektem restauarace je podepsána známá architektka Bára Škorpilová ze studia Mimolimit. Věříme, že tato investice, v součtu s faktem, že náš vítězný tým se nijak výrazně nemění ani v těchto těžkých dobách, bude obrovskýcm přínosem pro všechny naše hosty!


Caesar galerie

www.galeriecaesar.cz/

Galerie Caesar (Miroslav Schubert, galerista)


1. Nařízení vlády spojená s epidemií jsou těžká pro všechny. Samozřejmě pro naši galerii i kulturu obecně. Galerie v současné nelehké době přišla o veškeré příjmy a na druhou stranu nám zůstaly všechny nutné náklady. To je asi nejtěžší úkol, jak se s tímto stavem vyrovnat. Výstavní program je naplánován a nasmlouván na celý rok a nyní děláme vše proto, abychom jej uskutečnili.  Výstava v březnu (Robert Buček) proběhla sice ve zkráceném termínu, ale s velkým zájmem publika a dubnová výstava (Adam Jílek) je nainstalována a prezentována prozatím virtuálně. Doufáme, že ji na konci měsíce díky uvolňování nařízení vlády uvidí diváci i naživo.
V květnu proběhne výstava Marka Nenutila – Každý čas myslí na svou budoucnost, která bude možná hodně aktuální k dnešnímu stavu. Tato výstava bude provázena velkým katalogem. Je možné tedy trochu nadneseně říct, že pracujeme bez ohledu na krizi (virovou).

2. Galerie Caesar, je v současnosti nejstarší soukromá galerie v ČR. Výstavní program je zaměřen na prezentaci současného umění, na výstavy významných českých i zahraničních umělců, stejně tak je věnován prostor mladým, začínajícím či neznámým autorům. Na tom se nic nemění, v tom budeme jistě pokračovat…
Jsme přesvědčeni, že všechny naše výstavy jsou velmi kvalitně připravovány pro stejně kvalitní a vzdělané diváky. A na ně se již hodně těšíme. Pokud považujeme náš výstavní program jako kvalitativně vyvážený, není jednoduché něco vyzdvihovat. Ale jistě můžeme nazvat „zvláštní událostí“ spolupráci Galerie Caesar s Muzeem umění Olomouc na prvním ročníku Trienále středoevropské kultury a umění nebo speciální audiovizuální instalaci Pavla Mrkuse, kterou umělec připravuje pro naši galerii.


MUO

www.muo.cz

Muzeum umění Olomouc (Ondřej Zatloukal, ředitel)

1. Muzeum se pro veřejnost uzavřelo. Zavedlo řadu opatření k ochraně vlastních zaměstnanců. Podstatnou záležitostí, na které v současné době intenzivně pracujeme, jsou změny ve výstavním plánu na příští dva roky - mimo jiné přesouváme zahraniční produkce na dobu, kdy snad již bude možné cestovat bez omezení. Snažíme se ale být pro veřejnost dostupní alespoň online - pokračujeme v projektu Central European Art Database, která nabízí celou řadu autorských filmů a dokumentů, připravujeme videospoty z expozic a komentáře k dílům, která Muzeum umění Olomouc vlastní. V souvislosti s Trienále současného středoevropského umění 2020, které jsme byli nuceni přesunout na příští rok, také připravujeme sérii autorských vstupů. Ty mají nejen představit tvůrce, které jsme ke spolupráci přizvali, ale také nabídnout pohled na situaci v zemích, v nichž období všeobecného lockdownu tráví. Dále také pracujeme na aktualizacích architektonického plánu nové budovy Středoevropského fóra, v adaptaci stálých expozic, v digitalizaci našich sbírek, také ale v přípravě grantových projektů. Z těch lze zmínit například žádost o finanční prostředky na digitalizaci podstatné části sbírek, které muzeum spravuje, vstup do kontextu nových médií (CEAD), založení vlastní knižní edice rozšiřující běžnou nabídku expozičních katalogů či záměr dokumentovat naše výstavy pro účely virtuálních prohlídek.

2. Krom všeobecného otevření expozic - včetně nových krátkodobých výstav věnovaných mimo jiné fenoménu photobooks, tapisérie v současném vizuálním umění či představení starého umění diecézního muzea z Litoměřic, které plánujeme na konec května tohoto roku, se soustředíme na „živé“ záležitostí. Prvořadým je pro nás vytvoření neformální garanční rady, která bude samozřejmě mezinárodní. V souvislosti s tím jsme právě na duben plánovali konferenci uzavírající projekt „Rozlomená doba. Avantgardy ve Střední Evropě 1908–1928“, kterým měla být zahájena činnost vlastního Fóra. S Fórem jako takovým souvisí také vytvoření celistvého ročního programu, který bude procházet nejen napříč institucí, ale také médii či obory. Konference, kterou přesouváme na říjen, je jedním z takto plánovaných programů, dalším je mj. již tradiční Cena Václava Buriana, k níž se letos poprvé připojujeme. Obojí je určeno tako běžné veřejnosti. Výraznou inovaci čeká také CEAD, mj. půjde o vytvoření CEADlabu, který by měl propojovat online prostředí s tím reálným, a to jak v expozicích, tak formou instalací určených pro veřejný prostor. Výraznější vstup do města jsme plánovali už v souvislosti s Trienále. Od toho bychom nechtěli upustit ani pod tlakem okolností - některé instalace, intervence či drobnější akce proto plánujeme uskutečnit v příštích měsících. Všeobecně platí, že program, který byl pro jarní sezonu připraven, nerušíme, pouze jej adaptujeme - a přesouváme na léto, které se vší vážností míníme „trávit společně“. Vyvrcholením by v tomto smyslu měla být velká podzimní výstava věnovaná Olomouci ve 20. století, kterou připravujeme ve spolupráci s Pavlem Zatloukalem. Našim heslem se stává otevřenost změnám a přizpůsobivost nenadálým událostem, samozřejmě s dodržováním všech bezpečnostních opatření. Muzejní budovy chápeme jako veřejné, jako místa komunitního života. I z toho důvodu usilujeme o znovuotevření našich kaváren, byť, vzhledem k probíhajícím stavebním projektům, v omezeném režimu. Vzniknout by zde měl prostor pro čtení, přednášky, drobné večerní programy, také ale vlastní tvůrčí činnost. Velký význam přitom přikládáme podpoře nezávislé kultury.

 

Autor: Sofia Taranenko, Telegraph Hub