Kristýna Jordánová: „Mezi trendy online marketingu v 2024 roce patří personalizace, udržitelnost či etický marketing“

24 1 2024 | Autor: Sofiia Taranenko
JordanUP

Ing. Kristýna Jordánová je ekonomkou s kreativní duší a vášní posouvat jak velké firmy, tak i drobné podnikatele výš. Absolvovala studia na Mendelově i Masarykově univerzitě. Zde se zformovala osobnost zkušené profesionálky doplěná praxí v českých i mezinárodních firmách. V těchto zastávala profese jako marketingová manažerka, konzultantka v oblasti marketingu a obchodu nebo lektorka marketingových školení. Kromě zmíněného předává zkušenosti z osobní praxe skrze komplexní kurzy. Jeden takový proběhne v Telegraphu v polovině března a bude věnován tématu online marketingu. Přihlásit se na něj můžete na webových stránkach Jordan Up.

 

Jak jste se vlastně dostala k online marketingu? Proč jste se rozhodla vydat tímto směrem? 

Mám vystudovanou ekonomii se zaměřením na management a marketing a původně jsem se chtěla věnovat event managementu. Dokonce jsem se nechala zaměstnat v jedné event agentuře, kde jsem organizovala velké akce (například novoroční večírek na brněnském letišti) a svatby v centru Brna. Když jsem ale zjistila, že se jedná o 24 hodinové směny, většinou o víkendu, věděla jsem, že to není pro mě. Při navazujícím studiu jsem si tedy zvolila specializaci na marketing a už to nabralo správné obrátky. Diplomovou práci jsem psala na firmu, která mi rovnou nabídla práci v marketingu na DPP. Paní majitelka mě začala doporučovat známým a kolegům, kteří  chtěli, abych jim fakturovala. Založila jsem si tedy živnost a pomalu se dostávala k čím dál zajímavějším projektům. Vyhovovalo mi, že nejsem nikde vázaná a organizuji si čas i práci podle sebe. Na marketingu mě nejvíce zaujala rozmanitost činností. Prováděla jsem analýzy, sestavovala marketingové strategie, vymýšlela kampaně, domlouvala PR, spolupracovala s reklamními agenturami, chodila na schůzky, zpracovávala obsah na sítě, ale i točila videa a fotila. Postupem času se mě lidé začali ptát na rady a možnost školení. Začala jsem tedy individuálními konzultacemi, následovaly skupinové školení ve firmách, až jsem se dostala k větším kurzům pro veřejnost. Tady jsem hodně zúročila i moji praxi jako event managerky. Během covidu se vše ještě více obrátilo k online propagaci a mnoho firem zjistilo, že bez online světa to prostě nejde.

Online marketing v uplynulém roce proměnila celá řada faktorů. Ráda bych se zeptala, jak obecně hodnotíte uplynulý rok v online marketingu v kontextu České republiky?

Obecně hodnotím rok 2023 v online marketingu jako velmi úspěšný. Hodně firem kvůli covidu přešlo do online světa, a protože viděly dobré výsledky, už v něm zůstaly. Podnikatelé zjistili, že kdo se nevěnuje online propagaci, jako by nebyl. Na druhou stranu některé firmy samozřejmě snižovaly rozpočty na marketing kvůli krizi. 

Mezi hlavní faktory, které ovlivnily online marketing, patřil tedy covid, ekonomická krize, přetrvávající válka na Ukrajině, ale i nejrůznější trendy jako například:

  • Zapojení a integrace umělé inteligence (AI)
  • Kladení důrazu na empatii se zákazníkem a udržitelnost firem
  • Autentický obsah bez filtrů a přetvářky
  • Video formáty jako Instagram Reels a živé vysílání (Instagram Live)
  • Influencer marketing, který měl skvělé výsledky
  • Interaktivní obsah: Stories s interaktivními prvky, jako jsou ankety, otázky a kvízy
  • User-generated content (UGC): Obsah generovaný uživateli
  • Edukační a informativní obsah 

Online marketing mimo jiné ovlivnila koupě sociální sítě Twitter Elonem Muskem, kterou v rámci transformace přejmenoval na X. Tento krok vyvolal kritiku u mnoha uživatelů, někteří na něj reagovali odhlášením ze sítě. V roce 2023 nabrala na síle a oblíbenosti nová sociální síť BeReal, umožňující sdílet se svými přáteli vysoce autentický obsah v reálném čase bez filtrů. Podporuje tak trend autentického obsahu.

Do digitálního marketingu každoročně vstupují nové trendy, se kterými je nutné udržet krok. Jaké změny a trendy nás čekají v roce 2024? 

Na prvním místě bude zcela jistě umělá inteligence (AI), která již mění svět copywritingu, grafiky, vizuálů, možnosti analýzy dat, hledání informací a další. Dále bude mezi trendy patřit personalizace, udržitelnost či etický marketing. V reklamě se budou využívat nové formáty jako virtuální realita či animace s prostorovou iluzí, kterou už v minulém roce využila firma Converse k představení nové siluety tenisek Chuck Taylor All Star Cruise. Očekávám, že v roce 2024 ji začnou zapojovat další společnosti. Ustávat nebude trend video obsahu ani influencer marketingu, i když ten bude dle mého názoru pod větším drobnohledem. Online marketing bude v letošním roce jistě ovlivňovat i nová sociální síť Threads, spuštěná v loni v červenci v USA a Velké Británii, jenž za prvních 24 hodin získala kolem 30 milionů uživatelů. V EU je aplikace dostupná teprve od poloviny prosince 2023.

Lenka Pľutová
Foto: Lenka Pľutová

Vypíchla byste jedno téma, které stále častěji rezonuje v oblastí online/ digitálního marketingu? 

Umělá inteligence. 

Jak vnímáte AI? Vidíte v ní potenciál, nebo naopak hrozbu pro marketingové odvětví? Jak pracujete s AI v rámci vašich kurzů? 

Momentálně ji vnímám jako velkou pomoc, i když se jí často obávám. Zatím je pro mne AI skvělý pomocník, ale špatný pán. Vše jde kupředu takovou rychlostí, že si ani nechci představovat, jaké pracovní pozice bude zanedlouho moci zastoupit. Myslím, že bude záležet na nás lidech, kam až AI pustíme, co všechno si necháme líbit, jak budeme reagovat na obsah který tvoří. Vždy si u této otázky vybavím, jak jsou například platy úspěšných fotbalistů nejvíce pohoršeni ti, co se „dennodenně“ dívají na zápasy v TV, pouští si záznamy, kupují si drahé lístky na utkání a vsází na zápasy. Na našich kurzech ukazujeme různé AI nástroje (placené i neplacené). Pracujeme zejména s tvorbou textového obsahu a generováním vizuálů. Učíme, jak si umělou inteligenci co nejvíce pomoci v běžném pracovním životě.

Když už jste zmínila vaše kurzy. Co je pro vás při výběru místa pro kurz důležité? 

Při výběru místa je pro nás velmi důležité, aby byl prostor inspirativní, nabíjel silou a odhodláním. Aby to bylo neobvyklé místo a prostor sám o sobě byl jedinečný.

Z jaké filozofie ve svých kurzech vycházíte? 

Nejenom na kurzech, ale i v praxi vycházíme z holistického marketingu, kde je všechno propojeno se vším a středem pozornosti je zákazník/klient. Základním stavebním kamenem pro úspěšný marketing je rozsáhlý pohled na celou firmu či projekt, vizi, misi, cíle, cílové skupiny a následnou strategii. Chceme lidem nabízet kurzy s přesahem, informace předávat lidskou formou a zdůrazňovat výhody osobního setkání. Chceme, aby si účastníci odnesli z kurzu kromě cenných informací zážitek, kontakty, novou energii a chuť to zvládnout.

Jaké máte plány na rok 2024?

V roce 2024 chceme na kurzech využít prostor o obědové pauze na krátké jógové cvičení a vyzkoušet si vizualizace svých vizí a cílů. Od poloviny února do poloviny března vyrážíme s rodinou na ostrov Bali, odkud bychom rádi nabízeli krátká online setkání jako doplněk pro účastníky, kteří již prošli naším kurzem, protože o to projevili zájem. Tím, že budou online kurzy vysílány z tak magického místa, věříme, že dokážeme opět nabídnout onen přesah – zážitek, novou energii, inspiraci a jedinečnost.

Jako bonus pak chceme uspořádat jeden offline kurz právě na ostrově Bali. Ale to se bavíme až o konci roku 2024 či začátku roku 2025.