Jana Filipová: „... těším se, že přivezu zajímavé “spíkry“ z oblasti osobního i profesního rozvoje.“

5 9 2023

S Janou Filipovou se známe už několik let od doby, kdy jsem ji začala doučovat francouzštinu. Měla jsem možnost poznat i její rodinu a obdivuji, jakým způsobem s manželem vychovává své dvě děti. Vždycky, když je vidím, říkám si, že pokud by všichni jejich vrstevníci byli vedení stejně, nemusí se lidstvo o svou budoucnost bát. Trochu sentimentální úvod k našemu rozhovoru. Ráda bych vám ale Janu představila po profesní stránce a uvedla její novou, byť externí, roli v Telegraphu. Jana má za sebou rok a půl na pozici business developer v Inovačním Centru Olomouckého Kraje. Pravidelně mě zásobovala tipy na aktivity, které stojí za pozornost. Proto jsem se rozhodla navázat s ní spolupráci v rámci Telegraphu, pro který bude zajišťovat přednášky, semináře, workshopy se zajímavými osobnostmi v oblasti rozvoje podnikání i osobního rozvoje, IT, udržitelného byznysu, firemní kultury nebo moderního leadershipu.

 

Loňský rok jsi měla hodně nabitý a po pracovní stránce jsi myslím načerpala spoustu inspirace. Je oblast, která tě zaujala nejvíc?

Máš pravdu. Loňský rok mi ukázal možnosti a potřeby firem olomouckého regionu. Dřív jsem se nezamýšlela lokálně, mám za sebou profesní zkušenosti v korporátu, kde byznys nezná hranic, v logistické firmě, která měla významné zákazníky v Mongolsku, i neziskovce, která z nutnosti bleskurychle přešla z lokálního vzdělávání na celorepublikový online koncept. Čas v ICOKu mě přiměl zúžit  zaměření pozornosti na Olomoucký kraj. A ono je to stejně vzrušující. Možná ještě víc, protože se to všechno děje přímo kolem mě. Mou pozornost přitáhlo zejména zemědělství a téma udržitelného byznysu. Zemědělství je dle mého názoru odvětví budoucnosti, přece jen živí celou planetu a s novými technologiemi, robotizací, regenerativním zemědělstvím a výzkumem rostlin je zde obrovský potenciál pro inovace. Posledních pár měsíců se intenzivně věnuji sebevzdělávání v oblasti koučinku na Neuroleadership Coaching Institutu. Uvědomila jsem si, že kolem sebe vidím spoustu “zakopaného“ potenciálu a měla jsem obrovskou chuť ho vytáhnout na povrch, jen jsem přesně nevěděla jak. Profesní zkušenosti nestačily, tak jsem se dala do studia. Mám za sebou už dvě úrovně certifikovaných kurzů,  začala jsem koučovat, připravuji se na mezinárodní certifikaci. Vidím v tom obrovský smysl, nabíjí mě, když vidím, že se v průběhu koučovací cesty posunují obě strany.

Pod vlajkou ICOKu jsi se podílela na organizaci konferencí, bootcampů… Co jsi si z toho odnesla? Jaký význam má podle tebe organizace podobných akcí?

V loňském roce jsem měla pod taktovkou první ročník konference WE CONNECT s tématem Innovation & Business Sustainability. Snažila jsem se programem představit potenciál regionu ve všech oblastech. Nebavíme se jen o firemním prostředí. Nezapomínejme, že Olomouc je významné univerzitní město se špičkovou fakultní nemocnicí. Na pódiu se prostřídaly spousty zajímavých lidí, kteří by se neměli možnost ve svých bublinách potkat. A to je podle mě hlavní přínos podobných akcí. Networking, vytvoření prostoru pro vzájemný dialog, získání nových inspirací, vzniku nových projektů a propojení zdánlivě nepropojitelného. Co jsem si odnesla? Že organizace akcí takového rozměru vyžaduje zapojení většího týmu :) Bylo to náročné. Každopádně mě to neskutečně motivovalo k dalším menším akcím. Ukázalo mi to, že když víš proč a máš silnou argumentaci, dostaneš na podium téměř kohokoliv. Současně jsem přesvědčená, že dává obrovský smysl kombinovat různá odvětví a obory.

Co tě táhne k tomu organizovat akce zaměřené na seberozvoj či rozvoj podnikání?

Jsem v tom dobrá :) Teď vážně. Už jsem zmiňovala, že mám ráda změnu, lidi a seberozvoj. Postupně jsem se v tom našla. Miluju tu energii ze živé diskuze a ve vzduchu visí nezodpovězené otázky... Tady jsme se taky potkaly s tebou a Telegraphem. Za příležitost spolupráce jsem vděčná.

Jak podle tebe vypadá podnikání budoucnosti (zapojení AI, udržitelnost…)?

Při rychlosti a šířce záběru, s jakou trh zaplavuje AI, si vůbec netroufnu odhadnout. Nahradí nás na školení digitální dvojčata? Maso budeme vyrábět v laboratořích ve zkumavkách? Pozice účetní už nebude existovat a ve městech vyrostou vertikální farmy? Kdo ví? Věřím, že daleko víc pozornosti a důrazu bude nutné věnovat vzdělávání a kreativitě, abychom všem těm změnám, které přicházejí (ať už jsou jakékoliv) stačili a využili je ku prospěchu společnosti, podnikání  a celkové udržitelnosti naší planety. Jsem přesvědčena, že udržitelný byznys už nebude jen fráze, ale součást světové ekonomiky. 

Někdo má ze vstupu nových technologií na trh práce strach, jak bys je přesvědčila o tom, že se toho bát nemusí?

Co neznáme, toho se bojíme. To je přirozené. Lidský mozek je primárně nastaven na vyhledávání možných hrozeb, aby v případě nebezpečí mohl rychle zareagovat a zachránit nám život. Takže takové AI může být praskání ve křoví, ze kterého na nás zaútočí lev. Abychom tuto představu přetavili, není nic jednoduššího než se o AI něco dozvědět a seznámit se s její přívětivostí. Tuto možnost nabízíme v Telegraphu 19. 9. a slovo bude mít odborník Jan Hubka, senior byznys konzultant v Digitsku, jehož zakladatelem je Filip Dřímalka. Povídat si budeme o tom, jak se připravit na budoucnost jejíž součástí bude AI. Honza nám mimo jiné poradí, jak AI využít pro sepsání zápisu z porady, tak aby už to nebyla nevděčná práce pro někoho v týmu. Takových praktický příkladů bude naše setkání plné.
 

přednáška

 

Jaké jsou tvé další plány pro Telegraph, jaké “spíkry“ bys tu ráda viděla?

Do konce roku máme společně v plánu představit byznysové veřejnosti potenciál a význam tématu duševní hygieny v podání olomoucké psycholožky Leony Vysloužilové, podíváme se na příležitosti cirkulární ekonomiky a jejího místa na trhu v přednesu CEO CIRA Advisory Laury Mitroliosové. Na prosinec chystáme něco jemnějšího, pobavíme se s Vlaďkou Kouřilovou, koučkou, módní návrhářkou a podnikatelkou o módě, její důležitosti v byznyse a o celkové sebeprezentaci. Uvidíme, jak se nám podaří letošní rozjezd vzdělávacího bloku, každopádně v budoucnu bych tu ráda přivítala například Markétu Vinkelhoferovou, která s neskutečným zanícením vtáhne publikum do tématu sociálního podnikání. Ráda bych do Telegraphu pozvala Antonína Milatu s tématem brand entertainmentu, rozvíjejícím se  trendem v reklamě, a bylo by skvělé tu přivítat třeba i Theu Kučerovou, novinářku, marketérku a nově šéfredaktorku české verze lifestylového měsíčníku ELLE. Když bude zájem ze strany veřejnosti, rádi bychom jednotlivá témata rozvinuli v sériích podrobnějších workshopů. 

Jak vnímáš olomouckou “business“ scénu – vidíš podniky, které jsou progresivní, využívají nových technologií? 

Nové technologie a inovace jdou ruku v ruce s udržitelností, jejíž význam v podnikání sílí. Současně je podpořena legislativou EU. Firmy jsou a budou tlačeny sledovat ukazatel, který odráží vliv firmy na životní prostředí, společnost a způsob jejího vedení. Tato skutečnost vytváří nové příležitosti. Firmy nachází úspory v oblastech, které dříve nepovažovaly za byznysově významné: spotřeba vody, energie, nakládání s odpady, vedení a diverzita týmů atd. A kde jsou peníze, tam se většinou zaměří pozornost. Kde je pozornost, tam vznikají nové nápady, technologie, inovace a nový byznys. Na olomoucku máme spoustu významných dceřiných firem, které to tlačí z principu svého korporátního uspořádání.  Ale nejen velké firmy jsou tahouny. Máme tu aquaponii, rozvíjí se precizní zemědělství, kreativita. Za zmínku stojí i rozvoj bezodpadových bioplynových stanic, recyklace plastů, výroba přírodní kosmetiky a spousty dalších. Když se bavíme o Olomouci, nesmím opomenout  vědu – máme klasickou univerzitu, kde je potenciál vědecké činnosti rozsáhlý. Jmenujme obory jako nanotechnologie, genetika rostlin, moderní optika a medicína. A právě propojení vědy a byznysu je to, co nás všechny posouvá dál. 

Na závěr děkuji za rozhovor, za příležitost přivést do Olomouce zajímavé hosty a témata. Moc se těším, věřím že to bude inspirativní jízda pro všechny zúčastněné a hlavně pro naše publikum.  

 

 

Autor: Alžběta Smejkalová / House Manager