Jan Bican: „Stačí pár minut a dostaneme se mnohdy tam, co by uši smrtelníka radši vůbec neslyšely.“

16 3 2022
První podcast - Foto by  Michaela Martinátová

Popularita podcastů stoupá každým dnem. Samotný podcasting se také přizpůsobuje době a mění svůj formát, a reaguje tak na zájmy a nálady ve společnosti. 25. března se v atriu Telegraph bude konat živý podcast My děti, talk českého umělce a kreativce Jana Bicana. Hosty podcastu jsou malířka exotických obrazů Laura Limbourg, která právě teď pobývá na rezidenci v Telegraphu, a tatér tradičních motivů & zakladatel domova s dlouhotrvajícími suvenýry Lenny Lenert.

Save the date: Live podcast My děti, talk v Telegraphu 25. března, 18:00

Honzo, podcastům se věnuješ více než dva roky. Jak jsi k podcastům přišel a jaká je hlavní myšlenka podcastu My děti ze stanice 2020?

Vím, že je to ta nejvíc klišé odpověď, co vůbec lze na světe vyřknout, ale k podcastům jsem se dostal úplnou náhodou. Náhodou, se kterou jsem nahrál už přes 42 epizod, což je víc než 100 hodin čistého materiálu. Začala první vlna pandemie a do Čech se dostal tenhle trend a kouzlo audia. V tu dobu jsem pracoval na své kolaboraci se značkou PUMA, která nese název My děti ze stanice 2020. Potkával jsem čím dál víc zajímavých lidí, tvořil s nimi nový projekty a seděl face to face s osobami, které jsem měl nutkání vyzpovídat. Na pracovním meetingu bývá nezdvořilé do morku kosti zjišťovat, kde se stal první fuck-up nebo na kolik projekt vlastně vyšel. Ale když se jedná o podcast, tak se meze nekladou. Moje zvídavé já si začalo zjišťovat podrobnosti o nahrávání audio záznamu a editu, zatímco druhá část, která si občas libuje být „attention whore“, mezitím obepsala snad všechna nahrávací studia v republice.

Hlavní myšlenkou bylo představit osudy, nápady a inspiraci, která lidem proudí v žilách a mnohdy se to na první pohled, v tomto případě poslech, nemusí vůbec projevit. Stačí pár minut a dostaneme se mnohdy k tomu, co by uši smrtelníka radši vůbec neslyšely. A taky se dostaneme k pořádným nakopávačkám, které tě donutí vstát od své nine to five práce a tvořit na projektech, který tě naplňují. Z nine to five se stává 24/7 a ty jsi na prahu zákulisí umělecké scény.

Máš za sebou již více než 42 podcastů s různými hosty. Jak a podle čeho hosty vybíráš?

Jako všechno v umění, tak i výběr hostů nebo koncept otázek se mnohdy odvíjí od múzy. Ta si jen tak přijde, na recepci se rozhodně neohlásí, v žádným případě se neptá a ovlivní tebe i fungování běžného dne. Mnohdy je kolem nás, z řad kamarádů i známých, tolik šikovných lidí s talentem. Je potřeba otevřít oči a vidět ten drive, co do věcí dávají. Samozřejmě jsou i situace, kdy chci pozvat člověka, kterého vůbec osobně neznám. Není nic jednoduššího, než zapnout Instagram a do direct message napsat pozvání. Řekl bych, že téměř polovina hostů byla pozvaná takto. Ať už je to novinářka a zpěvačka Emma Smetana, tatérka Denisa Koppová, malíř Martin Lukáč nebo fotografka Barbora Gajová, je krásné, že výstup je vždy stejný. Síla hlasu, která nás provází rozhovorem a otevírá prostor pro fantazii.

Jan Bican - Foto by Jakub Zeman

Proč ses rozhodl podcasty dělat živě?

Strávit několik hodin za notebookem vymýšlením konceptu, otázek, rešerší nebo u editu bývá občas nekonečný. Neskutečným drivem pak ale je, když si však člověk uvědomí, že se najdou lidi, co těch pár minut budou poslouchat. Po návštěvě podcastu živě Mariany Prachařové jsem si řekl, že to chci zkusit taky. Vidět posluchače na vlastní oči, dát si s nimi pár drinků a pokecat i mimo výstup z mikrofonu na přehrávací platformě. Zároveň i porazit moje dětský issue, kdy jsem se styděl pronést jedinou větu před víc než třemi lidmi. Uvědomil jsem si, jak podstatnou částí života mluvený projev pro mě je. V tomhle patří velký díky partnerovi podcastů živě, Kaktusu, že můžu eventy pořádat v Praze nebo třeba i v mé rodné Olomouci.

Jaký máš okolo sebe tým? Pomáhá ti někdo s nahráváním, marketingem a propagací, nebo za vším stojíš ty sám?

Jednotlivé epizody nahrávám v podcastovém studiu Elite Bloggers. Bylo tomu tak vždy, až na můj tříměsíční getaway do Barcelony, kdy jsem jednu epizodu nahrával na diktafon v telefonu. Světe div se, dá se nahrávat i za použití té nejobyčejnějšítechniky na světě. Krabičky, kterou máme každý v kapse.

S nahráváním mi pomáhá právě team Elitu. Hlavně manažer podcastů Václav Vágner. Ale i ostatní členové crew se starají o to, aby bylo vše dokonale nastavený a zvuk zněl jako ze žurnálu. Za vším ostatním najdete jen mě. Kromě střihu, editu, propagace nebo marketingu stojím i za dalšími činnostmi, které s nahráváním souvisí. Ke každé epizodě ilustruju nový cover a píšu popisky. Někdy se rozčiluju nad tím, jak moc velký detaily jdou slyšet. Je to vlastně moje silná i slabá stránka zároveň. Mám nutkání na všem pracovat sám, ve svém rukopisu a stylu, ale jsem si vědom, že to do budoucna bude chtít pomocnou ruku. Takže pokud to čteš a máš chuť se podílet na punkovým chaosu s lehkým řádem, ozvi se! Věř mi, že se nudit fakt nebudeme.

Jan Bican - Foto by Jakub Zeman

Kromě podcastů se věnuješ kreativitě a malbě. Jaký je koncept tvého kreativního počinu #thejbcollection?

TJBC jsem založil před téměř pěti lety. Za tu dobu koncept prošel několika změnami, a kdybych ho měl charakterizovat nyní s odstupem času, stejně ho popíšu tak jako poprvé. Cílem je předávat moje kresby a malby na produkty, které budou moct lidi šířit mezi sebou. I s příběhem. Ten má každý produkt ve svým „rodným listě“. To jsou dopisy, které u produktů najdete. Na co mít jeden originál obrazu doma nad sofa, když ho díky možnostem globalizovaného světa můžeme šířit klidně po celé zeměkouli? Limitované kusy, tematické dropy, charitativní propojení nebo velké kolaborace.

Kromě svého konceptu rád přiložím ruku k dílu i spolupracím s cizími brandy. Pro Gemini Collection jsem se postaral o kompletní vizualizaci designu produktů a u zpěvačky Lenny nebo skupiny We Are Domi se mrkněte na cover singlů. Některé jsem si vzal na starost já. Na podzim minulého roku jsem vytvářel motiv pro Diakonii Praha. Jedná se o projekt, kdy nákupem trika pomůžete postavit nový domov pro lidi s autismem. Předobjednávky běží do konce března, tak šup!

A na co se můžete těšit do budoucna? Svou tvorbu chci nadále propojovat mezi další projekty a věřím, že už v následujících měsících uvidíte nový drop oblečení a doplňků. On-line verze podcastů budou nadále doprovázet i živé eventy, tak věřím, že se uvidíme! Stejně tak jako na launch party k novému dropu.

Autor: Sofiia Taranenko / Telegraph Coworking 

Foto: Michaela Martinátová, Jakub Zeman