Iva Krupicová: ,,Tíhnu k technikám, které vyžadují čas"

7 2 2022 | Autor: Erika Kovačičová / Telegraph Gallery
Iva Krupicová foto

Iva Krupicová (*1987) je absolventkou doktorandského štúdia na Akadémii výtvarných umení v Katowiciach. Zúčastnila sa viacerých stáží, samostatných i kolektívnych výstav v Poľsku, Belgicku, Španielsku a Slovensku. Po ukončení pedagogickej činnosti na Fakulte umění Ostravskej univerzity sa vydala na vlastnú dráhu autorskej tvorby. Jej posledná autorská výstava s názvom ,,Otisk času” sa konala v Prahe v Galerii HYB4. Venuje sa grafike, knihárstvu, dizajnu a lektorstvu. V Telegraphe sa predstaví s knižným workshopom koptskej väzby, ktorý sa uskutoční 13 2 2022 o 14:00 v priestoroch Telegraph Coworkingu.

 

Iva Krupicová, Bludný balvan, objekt

 

Doktorandské štúdium si absolvovala na Akadémii výtvarných umení v Katowiciach. Štúdium si strávila tvorbou knižných objektov s názvom ,,Bludný balvan”. Čo symbolizujú tieto objekty?

Kameny hrají v mojí tvorbě významnou roli. Bludné balvany jsou z geologického hlediska pozůstatky ledovcové činnosti. Mne zaujaly nejen svojí historií, tehdejšími bájnými pověstmi, ale i samotným názvem „bludný“. Odkazují na hledání cesty, kdy slovo cesta může mít více definic. Bloudění, putování – metafora způsobu, jakým kámen během své existence cestoval, či hledání smyslu cest, stejně jako hledání vlastního místa na Zemi, tak i forma teoretických úvah ve hledání významu vlastní práce. 

Záměrem bylo zaznamenat cestu kamene, která se uvnitř ukrývá jako něco nečekaného, záhadného, tajemného. Symbolika počátku – vzniku – cesty – vzdálenosti – bloudění – energie – moci – síly – tíhy – stopy – odkazu – paměti – zamyšlení – zastavení – konce, podobně jako v lidském životě. 

Výstupem jsou tři knižní objekty, kdy dva jsou inspirovány největšími bludnými balvany v Polsku a Česku. Představuji je v odlišném zpracování, ovšem vždy držící se principu knihy, neboli vrstvení, ve kterém řeším otisk jako nedefinovaný záznam cesty. Třetí objekt či spíše forma rozměrné klasické francouzské knižní vazby symbolizuje schránku, schránku na „Můj“ bludný balvan.

Grafika a kniha sú tvojou dominantou. Čo ti prinášajú tieto dve médiá?

Grafika a kniha jsou dvě odlišná, ale přitom velmi spjatá média. Mají svoji tradici a svůj řemeslný původ. Je pro ně důležitá přesnost, preciznost a trpělivost.

Grafika mi dává větší volnost a otevřenost projevu, flexibilitu. Zato kniha si udržuje svoji intimitu díky vlastnímu významu. Avšak ve volné tvorbě s knihou pracuji spíše ve formě objektů. Hledám v ní další významy jako například v objektech „ZNAK“, kdy tradičně nepíši do knihy, ale knihou. 

 

Iva Krupicová, ZNAK, objekt

 

Ktoré grafické techniky využívaš vo svojej tvorbe najviac a prečo sú pre teba významné?

Nejvíce užívám techniky tisku z hloubky a litografie. Tíhnu k technikám, které vyžadují svůj čas, kdy proces vzniku díla pro mě hraje důležitou roli. Litografie mi nabízí více lehkosti a experimentu. Při samotném procesu kresby na kameni mě dokáže neustále překvapovat a fascinovat. U tisku z hloubky jsem si nejvíce zamilovala techniku mezzotinty, která odhaluje tajemno z temné sametové černi. Konkrétněji jde o to, že matrici si autor k tvorbě musí nejprve připravit zdlouhavým a pracným nazrněním, které udává výslednou jednolitou černou plochu, do které se zpětně hladítky vyhlazuje a vysvětluje výsledný obraz. Nejen proces, ale i výsledek má svoje kouzlo.

Pôsobila si ako odborná asistentka na Katedre grafiky a kresby na Fakulte umění Ostravskej univerzity. Čo pokladáš za najväčšie pozitívum v pedagogickej činnosti? Boli pre teba študenti inšpiráciou?

Člověk se jako pedagog snaží předávat informace, zkušenosti a dovednosti. Typů studentů je široká škála, ale jsou i tací, kteří přináší nové podněty, které nejsou ve vašem rozsahu a vzájemný přenos informací může být obohacující pro obě strany. Jistá forma inspirace zde mohla vznikat i díky flexibilnosti a nebojácnosti studentů.

Venuješ sa knižnej väzbe, volnej grafike a dizajnu. Ako vznikla značka IVUK?

Značka IVUK vznikla formou zábavy a přivýdělku během školních let. Mělo to jistou souvislost se vzpomínkami na dětství ve spojitosti s novým životní stylem zerowaste. Tudíž jsem začala šít pytlíky na dané věci, díky kterým získají své místečko a také slouží jako ochranný obal či kapsa. 

Na čom momentálne pracuješ?

Koncentruji se převážně na knihařství a vznik svého knihařského ateliéru. Zpracovávám si koncepci, vytvářím podklady a doplňuji vybavení. K tomu jsem se po dlouhých letech začala věnovat komornější grafice. A také se připravuji na další výstavní projekty.

 

Foto: Hanna Rozpara, Barbora Štěpánová

Iva Krupicová, Bludný balvan - Kunčický, objekt