Aneta Macolová: „Mám ráda, když vím, odkud produkty pochází, znám jejich skutečný příběh a tím pádem i hodnotu.“

26 3 2023 | Autor: Pavlína Jindrová

Aneta Macolová vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Palackého v Olomouci. Baví ji psaní, vizuální kultura a vše s ní spojené. Aktuálně je manažerkou komunikace v organizaci Czechdesign, která už téměř dvacet let razí cestu českému designu. Mnohovrstevnatá organizace se věnuje odborným konzultacím, pořádá designérské a architektonické soutěže, vede úspešný e-shop a kamennou prodejnu s českým designem a v neposlední řadě působí jako internetové médium poskytující ucelené informace především z oblasti designu a architektury. Jak tohle všechno komunikovat? Stačí věřit v design. A černé kafe.

 

Jaké impulsy tě motivovaly k tomu, aby ses věnovala právě psaní a vizuální kultuře?

Vždycky jsem ráda psala, malovala a pozorovala krásné věci, i když se tomuto oboru paradoxně nikdo v mém okolí ani rodině nevěnoval. Skrze televizní obrazovku mě snad motivovala věčně ambiciózní Rory Gilmorová. Od mala jsem chodila do výtvarky, maturovala z dějin umění a na vysoké škole studovala žurnalistiku, kde jsem se věnovala novinářské fotografii. Vizuální kultuře nás učil doktor Foret, jehož přednášky a semináře pro mě byly největším hnacím motorem a motivací u oboru zůstat a věnovat se mu naplno, s vidinou toho, že tyto dvě oblíbené disciplíny – psaní a vizuálno – spojím i v profesním životě. Ve volných chvílích jsem chodila na skvělé semináře a přednášky doktorky Barbory Kundračíkové na Katedru dějin umění. Její energie a zapálení, s jakým o problematice mluvila a pohled na svět jsou nepopsatelné. Dokázala bych ji poslouchat hodiny. Momentálními impulsy a motivací je pro mě práce a všechny projekty, na kterých pracují lidé, kterými se obklopuji. Přesně tak, jak jsem si to vysnila.

Aktuálně pracuješ pro organizaci Czechdesign. Čím je pro české prostředí tak významná?

Czechdesign se už dvě dekády stará o to, aby byl design funkční, dostupný a uznávaný. Jedná se o odbornou a diverzifikovanou organizaci. Možná je pro někoho obtížnější pochopit, co všechno vlastně dělá, protože každá z jejich částí je zaměřena trochu na něco jiného. Czechdesign je projektový tým, magazín a designový shop. Všechny tři části však spojuje společná vize, kterou je skvělý český design v každém městě, firmě a domácnosti. V našem shopu v centru Prahy a na e-shopu pomáháme designérům prodávat jejich tvorbu. V online magazínu pátráme po progresivním designu, architektuře, vysoké módě, krásných místech a tabuizovaných tématech. Máme taky vlastní podcast. V rámci projektového týmu nabízíme pomoc firmám a institucím se zájmem o design, organizujeme designérské a architektonické soutěže, workshopy a semináře. Výsledky těchto projektů možná denně potkáváte, ale ani o tom nevíte. Funkční design totiž není vidět. Vybavíte si třeba vizuální identitu Národní galerie, Muzea umění Olomouc, logo Člověka v tísni nebo nově vznikající pražský wayfinding Legible Prague? Tak přesně za těmito projekty jako organizátor soutěží stojíme.  A taky letos slavíme 20 let. K tomuto jubileu jsme si nadělili další velký projekt, a to design služeb v nemocnicích. Moc se na něj těšíme, protože věříme, že kvalitní design a orientační systém v nemocnicích je v Česku potřeba. 

Co obnáší práce manažerky marketingu a styku s veřejností?

Komunikovat vše výše zmíněné, a že je to občas velká výzva. Mám na starosti veškerou komunikaci Czechdesignu, kdy se snažím vyváženě komunikovat obsah zaměřený na všechny části. Každá z nich má trochu jiný cíl a publikum, komunikaci je tedy třeba časově, textově i vizuálně oddělit. Obsah magazínu, stejně tak jako produktové příspěvky shopu, jsou určené široké veřejnosti a vznikají na denní bázi. Snažíme se být co nejvíce aktuální a reagovat na současné dění, člověk tedy musí být neustále na pozoru. Open cally a následně výsledky designérských a architektonických soutěží pochopitelně mají také za cíl dostat se do co možná největšího povědomí, zajímají ale většinou jen úzkou skupinu lidí. S tím souvisí i tvorba tiskových zpráv a následné rozesílání pro odbornou veřejnost. Dominantními komunikačními kanály jsou pro nás sociální sítě (Instagram, Facebook, LinkedIn, Youtube), náš web, spřízněná média a newslettery. V shopu se příležitostně zaměřuji na outdoorovou reklamu a ve spolupráci s dalším kolegou velmi intenzivně na online marketing. Ke všemu vytvářím textový obsah, v shopu jsem ale i u zrodu toho vizuálního a obrazového. Každý den je jiný a náplň práce hodně dynamická. S rozvojem sociálních sítí přichází nové požadavky, formáty, trendy a nápady. Moc bych si přála, aby měl můj den více jak 24 hodin. 


Spolupracujete i se zahraničními designéry a firmami?

Záleží ve které části organizace se pohybujeme. V shopu jsou všechny produkty z České produkce a je to také jedna ze vstupních podmínek. Agendou magazínu je i zahraniční design a architektura, primárně ale rádi podporujeme tuzemskou tvorbu. Co se týče projektového týmu, některé z našich soutěží jsou mezinárodní, zde tedy spolupracujeme se zahraničními autoritami a designéry. Dvanáct let jsme pořádali mezinárodní soutěž obalového designu Model Young Package. Dosavadně největší designérská soutěž v České republice na nový pražský wayfinding měla také mezinárodní charakter. Předsedou poroty byl například spolutvůrce navigačních systémů světových metropolí Mike Rawlinson. 


Z jakého důvodu je důležité podporovat kvalitní domácí tvorbu?

Domácí tvorba může znamenat cokoliv a nemusí se nutně týkat jen designu, ale ono to spolu vlastně docela souvisí. Ať už mluvíme o chlebu z craftové pekárny nebo váze od Pelcla, vždycky víme, že jejich producentům jde o kvalitu a nikoliv o kvantitu. Mám ráda, když vím odkud věci nebo produkty pochází, znám jejich skutečný příběh, a tím pádem i hodnotu. Je to asi ale o nastavení každého z nás. Stejně tak jako si ráda čas od času koupím designový kus oděvu, šperk, porcelán nebo sklo, protože mám ráda krásné věci s příběhem nebo chleba v řemeslné pekárně a kávu z místní pražírny vím, že Coca-cola je jen jedna a jakákoliv tuzemský pokus o její náhražku mě neuspokojí. Proč si ale myslím, že je třeba podporovat lokální tvorbu je fakt, že Česká republika je plná talentovaných lidí a značek, jejichž výrobky a produkty si zaslouží naši plnou pozornost a podporu. 

Absolvovala jsi stáž pro organizaci Má vlast Edit, která si rovněž klade za cíl oslavu lokálního designu. V říjnu 2022 tato akce poprvé proběhla za hranicemi Prahy, a sice v olomouckém Telegraphu. Byla jsi nějakým způsobem vtáhnuta do tohoto dění?

V Má Vlast Edit jsem absolvovala jednu ze svých stáží a dala mi toho hrozně moc. Setkávala jsem se s inspirativními lidmi z oboru a svého času jsem měla jako hlavní editor na starost tvorbu i poptávku textů, které na webu vycházely. Byla to doba, kdy jsem poprvé mohla spojit psaní a vizuální kulturu. Na olomouckém pop-upu jsem se však jinak než návštěvník a podporovatel akce nepodílela, holkám moc fandím a těším se, co dalšího vymyslí.