Výrazy flotsam a jetsam označují v angličtině téměř totéž – na hladině plující trosky. Až na drobný rozdíl: zatímco flotsam jsou trosky, které moře vyplavilo po ztroskotání lodi, jetsam označuje předměty, které sama posádka vyhodila přes palubu, aby se v nouzi zbavila části lodního nákladu. Pocity tísně a kulturní vyprázdněnosti jsou ústředními prvky výstavy současného britského umělce Jakea Chapmana v Telegraph Gallery. Chapman se v posledních letech v rámci svojí tvorby zabývá nejen vzpomínkami na společnou práci s bratrem Dinosem Chapmanem v 90. letech, ale také kulturní pamětí spojenou s dnes již zaniklou kontrakulturou 60. let a existenciálním kolapsem humanity.
Centrální prostor galerie zaujímá auto Trabant z dob komunismu, jehož motor v předem stanovených intervalech startuje a plní prostor galerie hustými výfukovými plyny, které stále znovu a navždy dusí dvě obchodní figuríny. Ozdoben kvantovými diagramy, stojí tento symbol masového konzumu v obklopení přetvořených plakátů z května roku 68, bannerů se smajlíky, jógou inspirovaných maleb a také dřevořezeb novodobých božstev, totemových masek a zohaveného sněhuláka. Vyplavené trosky současné kultury a akceleracionistické budoucnosti.
Jake Chapman se do povědomí mezinárodní umělecké scény dostal na počátku 90. let v Londýně jako člen hnutí YBA (Young British Artists). Od roku 1991 spolupracoval se svým bratrem Dinosem Chapmanem a společně vytvořili řadu ikonických děl, například velké sklolaminátové figuríny deformovaných dětí, parafráze děl Francisca Goyi a Williama Hogartha, série „vylepšených“ akvarelů Adolfa Hitlera nebo velkolepou instalaci Peklo ze zmrzačených figurek vojáčků, které anglický kritik umění Brian Sewell označil za první významné umělecké dílo jednadvacátého století. Od roku 2020 se bratři vydali každý svou vlastní cestou.
kurátor: Mark Sanders