Zuzana Svatik
Výstava v Telegraph Loftu

2
loft výstava POP-UP art

Telegraph Gallery není jenom prostorem našeho hlavního výstavního sálu. Je také platformou, která tvoří program pro několik dalších pater celého domu. A tentokrát jsme se rozhodli, že v rámci Design Days Olomouc představíme na několik dní v prostorách Loftu krátkodobou výstavu děl slovenské umělkyně Zuzany Svatik. Po vernisáži se uskuteční prezentace tvorby Zuzany Svatik v kině.


Zuzana Svatik (*1993) zpracovává témata ženské sexuality, porno kultury a sexuálních stereotypů s výraznou dávkou ironie, čímž její díla diváky oslovují provokativním a současně humorným způsobem. K tomu používá převážně médium keramiky, kresby a malby, a kriticky tak přehodnocuje potenciál keramického média a užitkového objektu v současné společnosti. Její díla reflektují také různé společenské, kulturní a politické problémy ve východní Evropě a zobrazují specifika tohoto prostředí a způsobu myšlení. Ironicky také reflektuje způsob, jakým jsou patriarchální struktury zakořeněny nejen v náboženství, ale i v každodenním životě, například v konzervativní představě nukleární rodiny. Poukazuje na to, jak patriarchát negativně ovlivňuje celkové společenské vztahy, které nejsou založené pouze na genderové identitě a upozorňuje na psychické i fyzické násilí, které z nich vyplývá. 

Tématem ženského těla a jeho reprezentací v patriarchální společnosti pak spadá mezi umělkyně jako jsou Sarah Lucas či Miriam Cahn. Tato kritika patriarchátu však není jednostranná – stejně jako Cahn, Svatik se nesoustředí na prosté vyobrazení ženy jako oběti, ale analyzuje složitost společenských vztahů a mocenských hierarchií. Ženy naopak znázorňuje v dominantních a mocenských pozicích, často v kombinaci s bizarním kontextem, a ve výrazech si pohrává s provokativností a erotickým uspokojením. Vytváří tak kontrast k běžnému obrazu mužské dominance, jaký známe například z pornografického průmyslu. Boří to, jak náboženství a konzervativní hodnoty deformují vnímání vlastního těla a sexuality, a také jak by mělo být ženské tělo vnímáno ve společnosti. Užitkovým objektům tím tak dává nový potenciál a vyvrací podřazenou uměleckou roli, která mu byla kapitalistickou společností udělena. 

Výstava je doplněna o díla slovenské malířky Anny Márie Beňové (*1996), se kterou Svatik nevystavuje poprvé. Beňová, podobně jako Svatik, svými malbami zobrazuje erotiku skrze pornografické konvence, které ironizuje. Pomocí médií keramiky a malby zde obě umělkyně velmi dobře rezonují a společně otevírají dialog o roli žen ve společnosti a přistupují k radikální kritice patriarchálních společenských struktur, které vnímají jako neoddělitelnou součást forem vykořisťování a útlaku v kapitalistické společnosti.

 

Kurátorka: Inka Ličková

loft
Není to TEFF