Telegraph Gallery již čtvrtou výstavou prezentuje veřejnosti sbírku Roberta Runtáka, zakladatele platformy umění a kreativity Telegraph. Reprezentativní výběr Signál IV: Osmdesátky je výpovědí o neoficiálním proudu osmdesátých let. Generaci tehdy nastupujících výtvarných umělců a umělkyň konfrontuje s jejich mentory. Výstavu Signál IV s díly Milana Knížáka, Adrieny Šimotové, Jiřího Davida, Tomáše Císařovského, Michaela Rittsteina a dalšími otevřela vernisáž 5. prosince, k vidění zůstane do 20. března příštího roku.
Signál IV je již čtvrtou výstavou v pořadí, která odkrývá další část Sbírky Roberta Runtáka. Tentokrát se zaměřuje na výběr děl z osmdesátých let Československa, konkrétně v rozmezí let 1979–1991. Kolekci reprezentující tehdejší neoficiální výtvarnou scénu buduje Robert Runták koncepčně více než desetiletí. Všechna vystavená díla se do sbírky dostala s odstupem minimálně dvou dekád od svého vzniku. „Z dnešního pohledu se jeví jako jedinečné, že tato výstava, komponovaná z exponátů z jediné soukromé sbírky, nenabízí jen subjektivní pohled sběratele, ale současně může fungovat jako komplexnější vhled do české výtvarné scény osmdesátých let,“ podotýká kurátorka Pavla Kosař, která výstavu připravila spolu s Miroslavem Jiřelem. Ten k výstavě dodává: „Může se zdát, že osmdesátky byly na povrchu hodně neviditelné, v oficiálním zorném poli se toho dělo velmi málo. O to více se toho ale dělo pod povrchem, v rámci soukromých akcí či v prostředí rukodělně vytvářených životních stylů. Osmdesátky jsou z mého pohledu „ne/viditelné“ díky těmto dvěma různícím se a střídajícím se perspektivám.”
To nejzajímavější ze soudobé umělecké scény se tedy odehrávalo mimo oficiální dohled hodnoticích komisí, které měly být garantem dodržování ideové a umělecké hodnoty. Mnohovrstevnatý neoficiální galerijní provoz se držel na periferiích: v soukromých, alternativních prostorách či v přírodě. Mladá generace umělců se formovala mimo jiné prostřednictvím krátkodobých výstav ve veřejném prostoru jako Chmelnice či Konfrontace I–IV., často provázené policejní perzekucí. Výstava prezentuje generaci umělců a umělkyň osmdesátých let v konfrontaci s jejich mentory, kteří působili mimo oficiální instituce. Za zavřenými dveřmi ateliérů nahrazovali chybějící debatu na uměleckých školách. „Vzniklo nezaměnitelné vizuálně dlouhé desetiletí. Čas, ve kterém se střetly jazyky, přístupy, pojetí a osobnosti, které nesly myšlenku a vizuální kulturu z poměrně dávné minulosti do tohoto zmíněného času,“ upozornil kurátor sbírky Roberta Runtáka, Jan Kudrna.
Výstava Signál IV: Osmdesátky představuje umělce a umělkyně aktivní v osmdesátých letech ve dvou hlavních – generačních – liniích. Generace pomyslných mentorů tvořící už v předchozích dekádách je ve Sbírce Roberta Runtáka, a tedy na výstavě zastoupena jmény jako Milan Knížák, Adriena Šimotová, Aleš Veselý, Alena Kučerová či Jiří Načeradský. Tehdy nastupující uměleckou generaci přiblíží díla spojená se skupinou Tvrdohlaví, k níž se hlásili například Jiří David a Jaroslav Róna, ale i dalších spřízněných autorů a solitérů, jako jsou Václav Stratil, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Tomáš Císařovský či Marian Palla.
Díla celkem 38 umělců a umělkyň jsou v Telegraph Gallery k vidění až do 20. března 2025. K výstavě vyšel také katalog, který můžete zakoupit na eshopu nebo přímo v Telegraphu.