Tři stromy Aleny Kučerové

6 1 2025 | Autor: Mira Macík

Alena Kučerová, Tři stromy, 1981

 

 

Jedním ze svébytných grafických postupů Aleny Kučerové se stalo perforování, prorážení kovové matrice. Namísto toho, aby do kovové plochy ryla či leptala linie, body a zrnité plochy, tedy namísto toho, aby zpracovávala jen povrch a poskytovala divákovi určitou iluzi vznikající na ploše, konfrontovala se autorka s daným materiálem mnohem konkrétnějším a silovějším způsobem. Při tisku pak vznikají pozoruhodné efekty, kdy okraje „ran“ v materiálu získávají určité subtilní stínování a plasticitu. Matrice i tisky tak obsahují stejně hodnotné, částečně dvojrozměrné a částečně reliéfní či skulpturální kvality.


Alena Kučerová patří k předním českým inovátorkám v oblasti grafických technik, postupů a významů. Médium grafiky je pro ni (podobně jako pro Vladimíra Boudníka apod.) sférou experimentů, potýkání se s konkrétními materiály, s hmotou v její svébytnosti a naléhavosti. Věnovala se i tvorbě ilustrací a sklářských realizací. Pracuje též na sérii reliéfních asambláží, v nichž opět přichází ke slovu vztah mezi plochou a plastickým trojrozměrným a materiálním vyjádřením.


Autor: Václav Hájek