Alena Kučerová, Tři stromy, 1981
Jedním ze svébytných grafických postupů Aleny Kučerové se stalo perforování, prorážení kovové matrice. Namísto toho, aby do kovové plochy ryla či leptala linie, body a zrnité plochy, tedy namísto toho, aby zpracovávala jen povrch a poskytovala divákovi určitou iluzi vznikající na ploše, konfrontovala se autorka s daným materiálem mnohem konkrétnějším a silovějším způsobem. Při tisku pak vznikají pozoruhodné efekty, kdy okraje „ran“ v materiálu získávají určité subtilní stínování a plasticitu. Matrice i tisky tak obsahují stejně hodnotné, částečně dvojrozměrné a částečně reliéfní či skulpturální kvality.
Alena Kučerová patří k předním českým inovátorkám v oblasti grafických technik, postupů a významů. Médium grafiky je pro ni (podobně jako pro Vladimíra Boudníka apod.) sférou experimentů, potýkání se s konkrétními materiály, s hmotou v její svébytnosti a naléhavosti. Věnovala se i tvorbě ilustrací a sklářských realizací. Pracuje též na sérii reliéfních asambláží, v nichž opět přichází ke slovu vztah mezi plochou a plastickým trojrozměrným a materiálním vyjádřením.
Autor: Václav Hájek