
Telegraph v roce 2024 úspěšně vyprodukoval krátký dokumentární film o výstavě Napojení. Snímek Michaela Bukovanského s podtitulem Ztvárnit nepopsatelné v návaznosti na výstavu zmapoval pohled na tvorbu výběru českých umělců, kteří se dokáží odpoutat od svého vlastního bytí a zaznamenat skrze kresbu či malbu své nejniternější prožitky. Debutový snímek se svého času setkal s vřelým přijetím a byl uveden na vybraných festivalech dokumentární tvorby a umění. Tato příjemná zkušenost nemohla vyústit v nic jiného, než v další spolupráci a další filmové projekty, které na sebe nenechaly dlouho čekat.
Už v létě 2024 tak začal vývoj nového snímku, tentokrát o jedné z nejnavštěvovanějších výstav v historii naší galerie. Výstava GOOD BOY proslulého slovenského malíře Andreje Dúbravského přivítala během pár měsíců tisíce návštěvníků. Tato výstava se zamýšlí nad tématem krásy v umění, a to jak z historické perspektivy, tak optikou dnešní doby. Při tvorbě děl vystavených v Telegraph Gallery se Dúbravský inspiroval rokokovými díly, jejichž prostřednictvím se zamýšlí nad vnímáním vlastního těla a s tím spojenou sebereprezentací, např. na sociálních sítích. Výstavu doplnila také ekologicky laděná díla s tématikou přírodních motivů, kterými se autor nechává obklopovat na své venkovské usedlosti. V malbách housenek, včel a slepic malíř znovuobjevuje romantické tendence, které se mísí s malířskou expresí a impresionistickým zachycením atmosféry.
Dokumentární film, který o výstavě GOOD BOY vzniká se tentokrát snaží, krom bližšího představení výstavy a samotného Dúbravského, i o daleko širší tematický záběr. Snímek totiž není pouhým představením vystavených děl a vysvětlením autorových inspirací, nýbrž nabízí nahlédnutí do kontroverzní kauzy, která výstavě v Telegraphu předcházela. Tehdy se slovenská ministryně kultury Martina Šimkovičová vyslovila proti vystavení obrazu Andreje Dúbravského na výstavě v budově Slovenského rozhlasu, protože vyobrazoval dva nahé líbající se muže. Kauza otevřela na Slovensku propírané téma svobody v uměleckém projevu a pozice LGBT komunity. Šimkovičová jakožto bývalá moderátorka TV Markíza a nyní i coby výrazná postava slovenské dezinformační scény čelila pro svá rozhodnutí a pro údajné ideologické čistky ve vedení hlavních státních kulturních institucí několikatisícovým davům a protestním shromážděním s požadavkem o její odvolání či odstoupení. Marně.
Současná vláda Roberta Fica se totiž vůči svobodné umělecké tvorbě a reprezentaci sexuálních menšin staví s neskrývaným odporem a přesně to nový dokument z dílny Telegraphu a olomoucké audiovizuální produkce StoryFactory zachycuje. Snímek se svým názvem přímo odkazuje k Dúbravského výstavě GOOD BOY a nese podtitul FROM SLOVAKIA. První uvedení snímku se uskuteční za účasti tvůrců a protagonisty už v dubnu v Olomouci a v Bratislavě. Speciální šanci vidět film v předstihu mají pak i členové TLGRPH Clubu v rámci speciální projekce. Na první veřejné uvedení se diváci mohou těšit už v květnu 2025. Po filmu bude následovat debata za účasti režiséra Michaela Bukovanského, kurátorky výstavy Eriky Kovačičové, která filmem provází a taky samotného umělce Andreje Dúbravského.
dokument krátkometrážní
Česko, 2025, 25 min
GOOD BOY FROM SLOVAKIA
režie, střih Michael Bukovanský
kamera Dan Tyrlík
zvuk Richard Beran
scénář Michael Bukovanský, Erika Kovačičová
námět Andrej Dúbravský, Mira Macík
plakát Jakub Kovařík
produkce TELEGRAPH GALLERY