Adéla Janská (*1981) se ve své tvorbě zabývá především tématem ženské identity. Předlohami pro její akty a portréty jsou porcelánové panenky, jejichž rysy symbolizují v reálu nedosažitelné ideály ženské krásy. Osamělé ženské postavy s lesklou porcelánovou kůží umisťuje Janská na svých malbách do uzavřených, fragmentárních prostorů, které připomínají domečky pro panenky. Vytváří tak atmosféru izolace, zastaveného času a pnutí mezi intimitou a odcizením. Osobité hrdinky jejích děl někdy navazují přímý oční kontakt s divákem a kombinují smyslnou provokaci s nevinnou křehkostí. Sice zbavená fyzické podstaty, ale dokonale krásná ženská těla se znepokojivými obličeji jsou moderními nymfami, které zpochybňují stereotypní erotické představy. Janská je absolventkou Akademie umění v Banské Bystrici, ale její umělecký vývoj je spojený především s domácím prostředím, poté s evropskou a světovou malbou. Kromě České republiky pravidelně vystavuje na mezinárodní scéně, v nedávné době se uskutečnily její samostatné výstavy v Paříži, New Yorku, Římě, Varšavě, Vídni nebo Bukurešti. Její díla byla také zastoupena na skupinových výstavách v Polsku, Rakousku, Číně, Spojených státech i Velké Británii. Janská v současnosti žije a tvoří v rodné Olomouci.